Bokrecension: Färjan

Titel: Färjan

Författare: Mats Strandberg

Genre: Skräck

Utgivningsår: 2015

Antal sidor: 477

Handling: Boken utspelar sig på Baltic Charisma, en finlandsfärja som går mellan Sverige och Finland. Resan planeras att ta 24 timmar och det kommer att bli ett betydligt mer händelserikt dygn än vad någon hade kunnat ana på förhand.

På bara några timmar förvandlas kryssningen till något förfärligt, något som får samtliga resenärer att önska att de aldrig hade klivit ombord. På färjan finns nämligen något ondskefullt, ett slags virus som kan komma att hota hela mänskligheten om det inte stoppas. Viruset förvandlar människor till något de inte är: ondskefulla, blodtörstande varelser, beredda att döda även dem som tidigare stod dem närmast. Vem eller vilka är modiga nog att försöka stoppa viruset även om det innebär att de riskerar att dö på kuppen?

Mina åsikter: Jag älskar Strandbergs sätt att skriva och enligt mig är det få som är så bra som han på att skriva böcker där man kapitelvis växlar mellan olika personers perspektiv. Världsklass! Alla kapitel i boken är dock inte skrivna ur en viss persons perspektiv utan istället ur ett mer övergripande perspektiv, något jag tycker ger extra krydda till berättelsen.

En sak som fascinerar mig är att personerna vars synvinklar skildras i boken är av så varierande åldrar. Det är inte busenkelt att skriva en historia ur en nästan 70-årig kvinnas perspektiv om man själv är en 40-årig man som Mats Strandberg är. Ändå lyckas han. Ändå känns det så oerhört trovärdigt. Det är bara att applådera.

Det är fantastiskt hur Mats får mig att känna sympati för personer som jag egentligen ”borde” ha ganska svårt att relatera till, vilket är en sak som jag tror beror till stor del på att hans personbeskrivningar är väldigt bra. Man förstår till exempel ganska snabbt vilka personlighetstyper samtliga karaktärer är, något som i mitt fall ledde till att jag snabbare fastnade för boken än vad jag skulle ha gjort annars.

En viktig sak att poängtera, jämför inte den här boken med Engelsforstrilogin (om du har läst den) för det här är något helt annat. Jag tyckte om likaväl den trilogin som den här boken men det betyder inte att alla gör det. Anledningen till att jag säger detta är för att någon annars kanske börjar läsa den här boken i tron om att den ska fungera som något slags substitut som man läser för att fylla tomrummet som bildats efter att Engelsforstrilogin har avslutats. Gör inte det! Färjan tillhör en helt annan genre, vilket i min mening endast var positivt att ha med sig när man började läsa den.

Att djupdyka ner i den här boken utan att ha någon aning om var jag skulle hamna var jättebra. När jag kom upp till ytan igen var det sannerligen med ett imponerat ansiktsuttryck. Om det var glatt eller sorgset låter jag dock vara osagt…

Betyg: 5/5

Jag måste självklart betygsätta den här boken för vad den är, det vill säga en skräckroman. Med det sagt vill jag understryka att det inte är någon rolig bok, utan den kan stundtals vara ganska otrevlig vilket gör att jag inte rekommenderar den till personer som anser sig vara äckelmagade. Läs gärna boken om du gillar skräck men annars borde du nog hålla dig ifrån den.

Övrigt: För er som gillar att läsa på engelska kan jag tillägga att boken tyvärr inte finns på engelska för tillfället… Det kan dock vara intressant att läsa en bok på dess originalspråk vilket i detta fallet ju faktiskt är svenska.

Inlägg senast uppdaterat: 14 februari, 2022