Bokrecension: Evermore

Hej!
Jag har tagit en liten paus frÄn BlÀckdöd och lÀst Evermore i mellan Ät. SÄ hÀr kommer recensionen:

Evermore Àr en bok för ungdomar, boken ingÄr i en serie pÄ sex stycken böcker som kallas de odödliga. Evermore Àr den första boken och Àr 322 sidor. Författaren bakom boken heter Alyson Noël och kommer frÄn Kalifornien. Andra böcker som inte ingÄr i serien de odödliga, har inte översatts till svenska (i varje fall inte de jag har sett). De flesta böcker Àr byggda pÄ fantasy. Den enda bok jag har lÀst frÄn denne författare Àr just Evermore.

Evermore handlar om den 16-Ă„rige Ever som nyligen har haft en stor förlust. Hon har mist hela sin familj i en bilolycka. Hon var den ende överlevande och klandrar sig sjĂ€lv, eftersom hon tror att det Ă€r hennes fel att alla dog. Men inte nog med det! Efter uppvaknadet pĂ„ sjukhuset kan hon se auror, hennes döda syster, höra folks tankar och vid endast en enkel beröring kan hon se en persons livshistoria. DĂ€rför försöker hon fly frĂ„n folk och vara noga med att inte röra nĂ„gon. Efter uppvaknandet frĂ„n sjukhuset, fĂ„r hon flytta frĂ„n hennes gamla stad och till hennes pappas tvilling, Sabine. Den enda slĂ€kting som finns kvar.
Med sÀckiga och alldeles för stora klÀder i hennes nya stad, gÄr hon till high school varje vardag, med de vÀlanvÀnda iPod-lurarna i öronen, med skrikiga lÄtar för att slippa höra allas tankar.

Hon har Ă€ven tvĂ„ vĂ€nner, som Ă€r nĂ„gra av “outsiders” i skolan. Den ena Ă€r Haven som gör allt hon kan för att fĂ„ bekrĂ€ftelse, eftersom hennes förĂ€ldrar inte ger henne kĂ€rlek och den bekrĂ€ftelse hon behöver. Haven klĂ€r sig i goth-stil, allt för att fĂ„ sticka ut och synas i samhĂ€llet. Den andra Ă€r Miles han Ă€r homosexuell och Ă€r en stjĂ€rna pĂ„ teater. Ingen av dem har en aning om att Ever stĂ€ndigt hör deras tankar.

Men det första riktigt mystiska trÀder fram, nÀr den nya killen börjar i high school. De första timmarna vÀgrar hon se pÄ honom, eftersom hon inte vill höra hans tankar. Alla verkar som slagna av blixten nÀr de ser honom, alla tycker han Àr snygg och perfekt. Men nÀr hon vÀl ser pÄ honom, Àr hon lika förlamad som alla andra, han Àr rent utav perfekt! Men det verkar som om hon kÀnt honom förut. Killen verkar dölja nÄgot för henne och nÀr Ever Àr med honom sÄ verkar alla personers tankar bli tysta. Ofrivillitgt dras hon med i hans mystiska förflutna. Allt Àr kaos, det enda hon vet Àr att hon mÄste fortsÀtta att kÀmpa sig fram, med sin döda syster vid sin sida.

Texten i boken Àr hyfsat enkelt, men det finns ord jag lÀtt hakar upp mig pÄ eftersom de Àr ganska svÄra och nÄgot stavfel (antar det beror pÄ översÀttningen). Ibland förklarar Àven Alyson, lite ytligt. Men nÀr det hÀnder nÄgot spÀnnande kan hon förklara det perfekt och man ser scenen framför sig.

Jag tycker att boken Àr jÀttebra och spÀnnande. Den Àr extremt beroendeframkallande och det enda jag tÀnkte pÄ var att fÄ lÀsa den igen, nÀr jag la ifrÄn mig boken. Jag har lÀst andra bokrecensioner och den har fÄtt ganska mycket dÄlig kritik, men jag tyckte den var grymt bra!

Jag tror att författarens budskap med boken: Ă€r att fajta Ă€ven om det ser mörkt ut. Jag kan kĂ€nna igen mig i de flesta tankar och kĂ€nslor, men jag tror att boken Ă€r mer för Ă€ldre. Jag kan vĂ€l tĂ€nka mig att miljön i boken passar bra in i Kalifornien, dĂ€r Ever bor med sin faster Sabine. Jag tycker Evermore var ganska sorglig och vĂ€ldigt spĂ€nnande! Jag tycker att den var sorglig eftersom hennes familj dog i en bilolyckan. SpĂ€nningen kom frĂ„n att hon hade övernaturliga förmĂ„gor och vem Ă€r killen egentligen?

Boken fÄr 10/10 poÀng frÄn mig! Men jag rekommenderar boken frÄn 13 Är och uppÄt. Eftersom boken innehÄller vissa blodiga- och kÀrlekscener. SÀtt er nu ner i soffan och gosa ner er med en filt och tÀnd ett levande ljus och lÀs bland de dansande lÄgorna!