Bokrecension: En tid för mirakel av Karen Thompson Walker

Titel: En tid för mirakel (originaltitel: The Age of Miracles)
Författare: Karen Thompson Walker
Översättning: Ulf Gyllenhak
Förlag: Norstedts

Inlägg skrivet av

En tid för mirakel berättas ur 11-åriga Julias perspektiv. Av okänd anledning har jorden börjat rotera långsammare, vilket leder till att dygnen blir allt längre. Nätterna blir längre, dagarna blir längre. Konflikter uppstår mellan dem som vill hålla fast vid 24-timmarsdygnet och dem som vill följa det ”naturliga” dygnet. Samtidigt påverkas bit för bit av samhället av de växande dygnen och katastrofen tycks nära.

Den här boken är en kluven upplevelse. För oss som älskar katastroffilmer är det faktiskt välkommet med en katastrofbok. Idén bakom boken känns nytänkande och författaren tecknar ett skrämmande porträtt av hur världen skulle påverkas av en sådan till synes obetydlig detalj som att jorden börjar rotera långsammare. Skildringen är trovärdig och skrämmande.

Tyvärr är det här ändå ingen stor läsupplevelse. Det känns som att varje kapitel börjar med en lång uppradning av hur den så kallade ”inbromsningen” påverkar jorden, och därefter följer den ganska tunna och oengagerande berättelsen kring Julia och hennes familj. Dessutom finns det en tämligen moraliserande ton i författarens sätt att berätta. Det stör faktiskt läsupplevelsen. Det här känns emellanåt mer som en multiplikationstabell än som en intressant och engagerande roman.

Jag undrar även hur översättaren har tänkt när han använt uttrycket ”realtid” i texten. Det används på fel sätt och gör det hela en aning förvirrat. Med realtid avser man vanligtvis det som sker i tv-serien 24, dvs. att det som tar en timme i serien även tar en timme i verkligheten. I den här boken betecknar realtid något helt annat och det blir förvirrande. Om översättaren valt uttrycken ”klockdygn” och ”soldygn” hade hela förvirringen kunnat undvikas..