Bokrecension: En bättre värld

Anthony Doerr slog igenom internationellt med sin roman Ljuset vi inte ser, även Grace(debutroman, som dock kom ut på svenska efter Ljuset) gillades av läsarna. Med sin senaste roman, En bättre värld anser jag att Doerr tagit steget in bland de riktigt stora författarna, ni vet, sådana som skriver epokgörande böcker som blir klassiker.

En bättre värld får vi möta 5 olika personer, vars levnadsöden spänner över drygt 500 år. Zeno är en gammal man, Korea-veteran. Han har tillsammans med 5 barn satt upp en pjäs som baseras på en försvunnen bok skriven av en grek. Seymour är en autistisk tonåring som brinner för miljön. På 1400-talet får vi möta två barn, Omeir och Anna, som snart är tonåringar. I framtiden träffar vi Konstance som är ensam på ett rymdskepp efter att en katastrof har inträffat och hon vet ännu inte om att hon är den ende överlevande. Dessa liv binds samman av en bok av Antonius DiogenesMolnfågelland som är skriven på 200-talet f.Kr. (Doerr har inspirerats av Diogenes bok Underverken bortom Thule, samt några andra grekiska böcker.)  Vad En bättre värld handlar om är först och främst kärleken till litteraturen och den kraft man kan få genom att läsa. Det händer något magiskt mellan läsare och bok och för en stund så blir världen en bättre plats. Men romanen handlar också om hopp, att livet är både svart och vitt och måste även få vara det för idel sol ger ju öken. Människan kan vara verkligt grym, det får dessa 5 personer erfara, men även kan människan vara god, medmänsklig och modig. Hur långt är man egentligen beredd att gå för det man tror på? För litteraturens skull? För en enda boks skull?  Den här romanen är så fantastiskt bra att det finns inga ord för att beskriva dess storhet! Den måste upplevas. Doerr skickar ut ett skarpt budskap till världen och det på ett sätt att man inte kan undgå att höra det. Den här boken tillhör kategorin “knockout i första ronden”.  Kan en bok, visserligen fiktiv, ha sådan påverkan på människor så vill jag veta var ifrån den härstammar. Så nu blev jag ju tvungen att låna Odyssén på bibliotektet, för Doerr har talat sig varm för de gamla grekiska klassikerna.