Bokrecension: Eleanor & Park av Rainbow Rowell

Titel: Eleanor & ParkOriginalets titel: Eleanor & ParkFörfattare: Rainbow RowellAntal sidor: 329Förlag: MÄnpocketDu kan lÀsa mer om boken / köpa den hÀr: Adlibris, Bokus eller CDON

”Ingenting som var före dig rĂ€knas”, sa han. ”Och nĂ„got efterĂ„t kan jag inte ens förestĂ€lla mig.”

Handling: (frĂ„n baksidan)Eleanor: Rött hĂ„r, fel klĂ€der. Stod brevud honom tills han vĂ€nde pĂ„ huvudet. LĂ„g bredvid honom precis innan han vaknade. Fick alla andra att verka grĂ„are och tristare och totalt ointressanta.       Park: Han vet att jag kommer att gilla en lĂ„t innan jag har hört den. Han skrattar innan jag kommer till slutklĂ€mmen. Det finns ett stĂ€lle pĂ„ hans bröst, strax nedanför halsgropen, som gör att jag fĂ„r lust att lĂ„ta honom hĂ„lla upp dörrar för mig.

Vad tyckte jag? Rainbow Rowell Ă€r en författare jag lĂ€nge velat lĂ€sa eftersom hennes böcker har blivit sĂ„ hyllade. ÄndĂ„ sköt jag lĂ€nge upp att lĂ€sa Eleanor & Park, eftersom det inte riktigt kĂ€ndes som den typ av bok som skulle passa mig.        Vad jag i alla fall kan sĂ€ga nu, efter att ha lĂ€st boken, Ă€r att jag förstĂ„r varför Rainbow Rowell Ă€r sĂ„ hyllad.        Eleanoe & Park Ă€r inte en perfekt bok, eller ens en bok som tog mig med storm, men det Ă€r uppenbart att Rainbow Rowell visste vad hon höll pĂ„ med nĂ€r hon skrev den. Boken Ă€r otroligt bra skriven, historien Ă€r vĂ€l sammanflĂ€tad och karaktĂ€rerna jordnĂ€ra och Ă€kta. Det var lĂ€nge sedan jag lĂ€ste en bok sĂ„ fylld av kĂ€rlek som, precis som karaktĂ€rerna, kĂ€ndes övervĂ€ldigande Ă€kta. Eleanor och Parks relation och kĂ€rlek gick nĂ€stan att ta pĂ„. Man kom sĂ„ nĂ€ra den att det enkelt gick att kĂ€nna med dem. Deras kĂ€nslor för varandra gick rakt in i hjĂ€rtat pĂ„ mig.       I början av boken tyckte jag att tajmingen var perfekt. Historien gick snabbt fram – men inte för snabbt – de första hundra sidorna flög förbi. Men sen blev berĂ€ttelsen betydligt lĂ„ngsammare. Inte sĂ„ att man slutade lĂ€sa, men sĂ„ att man regelbundet började kolla sidnumrera för att det inte kĂ€ndes som om man kom nĂ„gonstans. Drivet i boken kom dock tillbaka lite senare, och i slutet tar hela berĂ€ttelsen verkligen en ovĂ€ntad vĂ€ndning som klistrade fast mig vid boken till sista sidan.         Slutet i sig Ă€r vĂ€l i och för sig nĂ„got jag inte var överdrivet nöjd med. Det var lite för öppet för min smak, men det var fortfarande inte dĂ„ligt, snarare vĂ€ldigt stĂ€mningsfullt och en ordentlig punkt – Ă€ven om jag inte hade haft nĂ„got emot att fĂ„ lĂ€sa mer om Eleanor och Park, och fortsĂ€ttningen pĂ„ deras kĂ€rlekshistoria.        Innan jag avslutar den hĂ€r recensionen mĂ„ste jag dock komma tillbaka till tajmingen i boken. Ja, berĂ€ttelsen var delvis seg och gick ganska lĂ„ngsamt fram i mitten om ni frĂ„gar mig, men boken var inte direkt trĂ„kig. Och vad som Ă€ndĂ„ höll historien uppe tror jag mycket var bytena av perspektiv. Hela tiden hoppade man fram och tillbaka mellan Eleanor och Park, och i de bytena satt tajmingen verkligen perfekt. Att fĂ„ lĂ€sa ur bĂ„das perspektiv pĂ„ det sĂ€ttet drev historien framĂ„t och gjorde den intressantare. Det var aldrig att jag störde mig pĂ„ ett byte, eller tyckte det gick för lĂ„ng eller kort tid emellan dem. De kĂ€ndes alltid perfekta. Man fick aldrig lĂ€sa ur en persons perspektiv sĂ€rskilt lĂ€nge och jag tror det, och de korta kapitlen, kan ha varit en bidragande faktor. De bĂ„da huvudpersonernas liv, synvinklar och perspektiv flĂ€tades sĂ„ vĂ€l samman att de flöt in i varandra samtidigt som historien bara flöt pĂ„. Otroligt bra skrivet.        SĂ„ sammanfattningsvis Ă€r Eleanor & Park en bra bok med  bĂ„de jordnĂ€ra och Ă€kta kĂ€rlek sĂ„vĂ€l som karaktĂ€rer. BerĂ€ttelsen blev en aning lĂ„ngsam, men bytena av perspektiv och de korta kapitlen i boken drev stĂ€ndigt historien framĂ„t. Intressant och vĂ€lskriven. Personligen kommer det nog inte ta lĂ„ng tid innan jag lĂ€ser mer frĂ„n Rainbow Rowell
PoÀng: 6,5 av 10
Har ni lĂ€st Eleanor & Park eller nĂ„gon annan av Rainbow Rowells böcker? Kommentera och berĂ€tta vad du tyckte!!
KramKimberly