Bokrecension: Det ondas väsen

Louise Penny är en välkänd kandadensisk författtare som har haft stor framgång med sina böcker om kommissarie Armand Gamache. Jag har läst den senaste i raden som heter Det ondas väsen

https://8ebdd89992719c3f581daecc0fdee7bc.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html  Laurent Lepage är en pojke mpå nio år med väldigt stor fantasi. Så pass stor att det är störande. Han skyddar den lilla byn Three Pines mot aliens, onda män och andra monster. Fast ingen tror ju på honom. Tills den dagen då han försvinner. Kommissarie Armand har dragit sig tillbaka till den lilla byn och lever där ett stillsamt pensionärsliv, fritt från ond bråd död. Men det ondas väsen hinner ikapp honom även där i Three Pines. Vad är människan inte beredd att göra för makt, prestige och upprättelse?!  Ni vet sådana där spelfilmer som är filmade så att de nästan kan uppfattas som en dokumentär? Samma känsla får man med den här boken. I början försod jag den inte alls och var nära att slänga ut den genom fönstret, men efter några tiotal sidor tog den sig. Den började visa skönheten i sin uppbyggnad av berättelsen. I början kan dialogerna uppfattas som stolpiga och klichéartade, men det är ingen klyskcha, utan folket i Three Pines talar så där, för det är en speciell by, en fridfull by där man hjälper varandra. Folket som bor där är också väldigt speciella. Men när man lär känna dom och byn – allteftersom berättelsen fortskrider –  så vill man flytta dit.