Bokrecension: Den farliga leken

Format: Pocket
Antal sidor: 375
Förlag: Bonnier Pocket
CopyrightÄr: 2010
Serie: Knutas #8

Baksidetext:
NÀr gotlÀndska Jenny upptÀcks av en modellagentur i Stockholm förÀndras hennes tillvaro i ett slag. Snabbt blir hon en av de hetaste stjÀrnorna och slungas in i en vÀrld pÄ catwalken med kÀndisfester och glamour.
För den nÄgra Är yngre Agnes har det inte gÄtt lika bra. Hon befinner sig lÀngre bort frÄn sina drömmar Àn nÄgonsin tidigare. NÀr den kÀnde fotografen Markus Sandberg rÄkar ut för ett mordförsök under en modefotografering pÄ den karga, ensliga halvön Furillen pÄ nordöstra Gotland börjar de tvÄ unga kvinnornas öden flÀtas samman. NÄgon hÄller ögonen pÄ dem. NÄgon som vill skipa en egen rÀttvisa.

Mitt omdöme:Den Ă„ttonde boken om kommissarie Anders Knutas bjuder inte lĂ€saren pĂ„ nĂ„gra större överraskningar. SjĂ€lva intrigen Ă€r vĂ€l skaplig men jag köper den inte helt och hĂ„llet och det gick dessutom för lĂ€tt att identifiera mördaren tidigt i boken. Jag skulle Ă€ven önska att mer fokus lĂ„g pĂ„ Knutas, Jacobssons och Bergs privatliv, för nu hamnar de alla liksom i skymundan. Men visst, helhetsintrycket Ă€r helt okej och det hĂ€r Ă€r absolut ingen dĂ„lig bok. SprĂ„kmĂ€ssigt finns heller inget att klaga pĂ„. Jag tycker ocksĂ„ att Jungstedt ska ha pluspoĂ€ng för att hon med den hĂ€r boken skriver ett viktigt inlĂ€gg i debatten om samhĂ€llets/modevĂ€rldens kvinnoideal.Hoppas bara att de kommande böckerna i serien bjuder pĂ„ fler överraskningar och att de “sticker ut” lite mer.

Betyg: 3/5