Bokrecension: Damen under isen

Damen under isen ingÄr inte i en serie. Jag har verkligen fasnat för  den brittiska författaren Sarah Singleton som skrev den hÀr boken. Jag tycker om hennes fantastiska skrivsÀtt som gör scenerna uppenbara för en. Boken Àr vÀldigt ovanlig och speciell pÄ sitt sÀtt och jag hade gÀrna velat lÀsa en uppföljare som inte finns. Jag ska Àven lÀsa en annan som heter: I hÀxjaktens skugga, frÄn samma författare.

Damen under isen handlar om Mercy. Hon minns inte hur gammal hon Ă€r, hon minns inte sitt förflutna. Hur kommer det sig? Varje dag flyter in i den andra. Mercy och hennes syster Charity minns inte ens vilket Ă„r det Ă€r. Hon gör samma sak och hon tĂ€nker samma sak varje dag och huset som kallas Nya seklet Ă€r sĂ€nkt i ett outhĂ€rdligt mörker. Men mönstrets bryts en dag dĂ„ Mercy springer ner till dammen och ser en kvinna under isen. Ögonen Ă€r tomma och klĂ€nningen böljar under vattnet. För Mercy Ă€r inte sĂ„dana syner ovanliga. Hon ser spöken, de fastnar pĂ„ platser dĂ€r de Ă€r som mest kĂ€nslosammast. Mercy hittar dagen efter, en snödroppe pĂ„ huvudkudden. Börjar ljuset och vĂ„ren Ă€ntligen nalkas? Ju fler frĂ„gor som fĂ„r sitt svar, desto mer verkar hela Mercys vĂ€rld vara ett mysterium.

Boken Ă€r spĂ€nnande
Ànda in i det sista och jag har inte lÀst nÄgon riktigt liknanade nÀr det gÀller budskapet. Bokens budskap framkom vÀldigt tydligt i slutet. Budskapet Àr: att följderna kan bli sÄ stora nÀr en mÀnniska Àr rÀdd.

Dock var den inte sĂ„ lĂ€tt att hĂ€nga med i nĂ€r det kom mycket information pĂ„ en gĂ„ng. Jag fick lov att lĂ€sa om vissa stycken flera gĂ„nger innan jag kopplade till vad författaren menade. Annars var sprĂ„ket i boken lĂ€tt att hĂ€nga med i och man kunde lĂ€tt förstĂ„ texten.

KaraktĂ€rerna var lĂ€tta att fastna för och de Ă€r vĂ€lbeskrivna och kĂ€nns verklighetstrogna. Jag gillar mest karaktĂ€ren Mercy som framstĂ„r i början sĂ„ ynklig och rĂ€dd.

Miljön Ă€r mörk och dyster, men vĂ€ldigt vĂ€lförklarad. Jag fĂ„r upp en bra bild i huvudet och jag kan relatera det till bilden pĂ„ framsidan. Likt Nya seklet dĂ€r de bor.

Sammanfattat Ă€r boken jĂ€ttespĂ€nnande och spĂ€nningen hĂ„ller i sig frĂ„n början till slut. Författaren bevarar hemligheterna bra och pĂ„ det viset gör mig lĂ€ssugen. Den Ă€r lite lĂ€skig, men inte jĂ€ttelĂ€skig som vissa andra böcker jag har lĂ€st. ÅldersgrĂ€nsen enligt mig blir 11-15 Ă„r och den Ă€r 186 sidor. Boken fĂ„r 7 av 10 stjĂ€rnor frĂ„n mig. Den kunde varit lĂ€skigare, men bara lite.