Bokrecension: Crackjakt i Manchester

Titel: Crackjakt

Författare: Val McDermid

Antal sidor: 223

LÀst sprÄk: Svenska

Genre: Deckare

Mitt i stressen gav jag mig pÄ en tegelsten pÄ engelska. Fel ÄtgÀrd om det Àr nÄgon som undrar. Att lÀsa den efter en stressig torsdag var inte att tÀnka pÄ. SÄ vad gör man? Jo, man letar fram en lÀttlÀst, lÀttsmÀlt deckare med humoristisk ton att skingra tankarna med.

Sagt och gjort. Val McDermids tredje bok om deckaren Kate Brannigan utspelar sig denna gĂ„ng i narkotikakretsar. Kate och hennes fĂ€stman Richard poserar som gift par  för att avslöja ett försĂ€kringsbedrĂ€geri i bilbranschen. Allt Ă€r frid och fröjd tills lyxbilen de ”köpt” blir stulen. Av en hĂ€ndelse fĂ„r Richard syn pĂ„ bilen igen och beslutar sig för att ta tillbaka den. NĂ€r han Ă€r pĂ„ vĂ€g hem haffas han av polisen för bilstöld. Men saker och ting blir riktigt allvarliga nĂ€r de i bakluckan hittar tvĂ„ kg crack.

Kates strÀvanden för att fria Richard frÄn anklagelserna leder henne till grannkvarteret dÀr hon snubblar över Ànnu otÀckare brott.

Det Ă€r lĂ€tt att kĂ€nna igen sig i Val McDermids böcker eftersom de rör sig i nĂ„gorlunda samma spĂ„r; samma karaktĂ€rer, samma karaktĂ€rsdrag, samma matsstĂ€llen osv. Det gör att man snabbt kommer in i handlingen och till en kĂ€nsla av ”att komma hem”. Faktum Ă€r att det bĂ„de Ă€r bokens styrka och svaghet. Svagheten ligger i att böckerna ofta blir aningen för korta (Tegelstegsnarkoman? Vem? Jag?) och att överraskningsmomentet uteblir eller Ă„tminstone förminskas. Förra boken jag lĂ€ste om Kate var en aning för sömnig för min smak, men hĂ€r Ă€r spĂ€nningsmomentet mer uttalat.  En klar fördel med McDermid Ă€r att hon inte gĂ„r ner sig i Ă€ckeltrĂ€sket som sĂ„ mĂ„nga andra deckarförfattare. DĂ€r varje utgĂ„ngshĂ„l efter varenda skott ska beskrivas ur alla tĂ€nkbara synvinklar och fungerar inte det sĂ„ kastar man in en tortyrscen av nĂ„got slag.