Bokrecension: – Bygg en förmögenhet Investera i investmentbolag

Mitt intresse för investmentbolag är väldigt stort och när jag fick höra om boken Bygg en förmögenhet Investera i investmentbolag av Marcus Fridell  kunde jag inte motstå att köpa boken.

Marcus försöker med boken skapa en sorts handbok för investmentbolag ägare där du kan hitta det mesta som kan behövas för att starta investeringar i investmentbolag. Boken börjar med att enkelt gå igenom vad ett investmentbolag är och viktiga saker som substansvärde, olika tillgångar, skulder m.m. Vidare går han igenom olika sätt att investera i investmentbolag – att man kan köpa dem med rabatt och att hålla koll så att man inte köper med allt för stor premie med hjälp av tjänster som ex. ibindex.se.

Ett annat sätt som tas upp är att investera i investmentbolag genom Spiltan fonder men jag personligen vill göra det direkt i min egen portfölj och därmed slippa fondavgifterna. Genom att samtidigt ta del av bankernas olika starterbjudanden om gratis courtage kan jag verkligen få ner kostnaderna och över tiden teoretiskt sett få en högre avkastning än vad fonden kan ge mig.

Marcus ger även tips på hur man kan bygga en egen investmentbolagsportfölj med hjälp av verktyg på hans hemsida. Bla kan man se vilka branscher man kommer att vara investerade i beroende på vilka investmentbolag man äger. Ett riktigt roligt sätt att se var ens pengar är investerade i. Äger man en bred investmentbolagsportfölj kommer man att äga en bred samling bolag med några av Sveriges största industriföretag.

För mig som redan kan ganska mycket om aktiemarknaden och investmentbolag är det dock del 3 som var mest intressant. Del 3 går Marcus igenom flera olika investmentbolag om hur de ser ut idag men även historiken – hur har de utvecklats och vad har hänt genom tiden. Här kan jag dock tycka att han kunde ha skrivit lite mer om de olika investmentbolagens historik och affärer men det är klart allt detta går att läsa i respektive bolags årsredovisningar.

Kort och gott en riktigt bra bok för alla som är intresserade av att investera i investmentbolag och förhoppningsvis kunna bygga en förmögenhet på det. Själv investerar jag det mesta jag har i investmentbolag och min plan är att fortsätta göra det till min framtida pension om ca 19 år. Historiskt sett har investmentbolagen som grupp gett en klart större avkastning är index och jag tror att de kommer att lyckas med detta även i framtiden bara man är långsiktig och inte säljer i panik.

För er som är intresserade av att köpa boken finns den att köpa hos både Bokus och Adlibris till samma pris men Bokus erbjuder just nu fri frakt. För att spara ännu mer pengar rekommenderar jag att du blir medlem i en cashbacksida som ex. Cashbackshopping.se som ger dig 1,5% i återbäring när du köper genom deras sida. Utöver detta har de en kampanj denna vecka där du kan få upp till 100% extra återbäring på dina inköp. Är du ny hos Cashbackshopping och använder dig av min värvningslänk så får du också 50kr i välkomstbonus.

Inlägg senast uppdaterat: 5 mars, 2022