Bokrecension: Bläckmagi

Hej!
Här kommer bokrecensionen om Bläckmagi:

Det är s andra bok i Bläck-trilogin. Jag berättade lite om henne i den andra recensionen, så nu skriver jag mer om handlingen och lite tycke om boken.

Bläck-serien fortsätter och nu är det andra delen. Nu är Meggie lite större. Hon har gått och förälskat sig i en kille som heter Farid. Tillsammans gör hon det som ingen någonsin har lyckats med! Meggie läser in sig och Farid i boken Bläckhjärta. Resa (hennes mamma) har varit fångad i den boken alltför länge och har kommit ut mellan raderna i föregående. Hon har berättat så mycket om världen för Meggie att hon bara får lov att se det på riktigt. När Mo (hennes pappa) och Resa upptäcker att hon är borta, inläst i Bläckhjärta, blir det blir de förtvivlade. Nu har Mo för andra gången mist en familjemedlem mellan raderna i boken. Men resan i den här världen fortsätter inte länge. Snart fångas både Mo och Resa in i bokens förtrollade värld. Men de hittar inte varandra, Meggie vet inte ens att de är inne i boken och Mo skadas. Kommer Mo att överleva eller dör han? Kanske kommer bokens värld att sluka honom till döds? Kommer de någonsin att ses?

Jag hade väldigt höga förväntningar på boken. Just för att del 1, Bläckhjärta var så grymt bra! Men jag blev besviken. Jag tycker att den var svår. Jag kunde inte riktigt hänga med i handlingen från början det tog 100 sidor innan jag förstod vad det riktigt handlade om. Men efter det flöt boken på, den var spännande, delvis läskig och nervkittlande! Jag tyckte att slutet var mest spännande, då är expert på att få till en invävd story. Men jag tyckte som sagt inte att den levde upp till mina förväntningar.

Språket i boken tycker jag var lika bra som Bläckhjärta och har inte förändrats så mycket.

Karaktärerna är bra. Men den bästa karaktären enligt mig är helt klart Sotfinger. Den bästa av de alla! Han är jättehäftig, varför vill jag inte avslöja innan ni läst den. Ni får läsa och se!

Jag tycker inte man ska ha lika höga förväntningar efter Bläckhjärta, men jag tycker absolut den är läsvärd! Den får 7 av 10 stjärnor från mig. Jag tycker att läsåldern är någonstans runt 12-14 år. Boken innehåller 665 sidor. Det är en bok för de som vill ha något att läsa länge.