Bokrecension: Bakom fönstret skälver natten

Forough Farrokhzad är en av 1900-talets viktigaste och mest lästa iranska poeter. Hon gjorde sig känd som feministisk ikon och som en förnyare av den persiska poesitraditionen, med sina explicita texter och sitt politiska och sociala engagemang. Under sin korta karriär hann hon utkomma med fyra diktsamlingar samt ytterligare en postumt, och regissera den stilbildande dokumentären The house is black, innan hon avled i en bilolycka, 32 år gammal. Jag har läst en ny svensk översättning av Namdar Nasser och redigerad av Helena Boberg, som innehåller ett urval dikter från En annan födelse (1963) och Låt oss tro på begynnelsen av en kall årstid (1973).

Farrokhzad skriver på ett avskalat språk, med en knivskarp träffsäkerhet skriver hon om livet, vad det är att vara människa, att vara kvinna, att vara älskande. Eller vad sägs om följande dikt? I mörkretI mörkretropade jag på digDet var tystoch gardinerna vajade i vindenEn stjärna brannEn stjärna föllEn stjärna dogi den dystra skynJag ropade på digJag ropade på digHela min tillvarovar som en kopp mjölki mina händeroch månens blå blicksnuddade vid fönsterrutornaEn sorgsen sångsteg som rökupp från syrsornas stadgled över fönsterrutornaHela natten långvar det någon som drog hopplösa andetagi mitt bröstNågon ville stiga uppnågon ville ha digTvå kalla händerstätte ständigt bort henneHela natten långstrilade sorgen nerfrån svarta grenarNågon förlorade signågon ropade på digoch över henne vrältes luftensom en rasande väggI vindeni den vandrande vindenvar mitt lilla träd förälskatVar är vindens hus? Var är vindens hus?