Bokrecension: Älskade Poona

Nu har jag läst klart en annan bok.

Lånade en bok av Elina förra helgen jag var där. “Älskade Poona” av Karin Fossum.
Ni kanske minns att jag läste en annan bok av Karin Fossum för tre veckor sen? Döden skall du tåla, hette den. Jag tyckte den var kanonbra, så jag hoppade högt av glädje när jag såg att Elina hade en annan bok med henne. Så den satte vi tänderna i!

Älskade Poona handlar om Gunder Jomann, en ensam man i 50-årsåldern som far till Indien för att hitta sig en fru. Han möter servitrisen Poona, de gifter sig, och han åker tillbaka till Norge. Meningen är att Poona skall komma några veckor senare, för att flytta in hos Gunder i Norge. Samma dag som Gunder ska hämta henne vid flygplatsen så är han syster med om en bilolycka. Hon hamnar i koma, och Gunder blir tvungen att stanna kvar på sjukhuset, och istället skickar han en bekant till att hämta Poona på flygplatsen. Men hon är inte där.
Nästa dag står det i tidningarna om en fruktansvärt mord ute på en äng i Gunders stad. En utländsk kvinna som blivit brutalt mördad, och ansiktet är sargad till oigenkännlighet. Han vägrar tro att det är Poona som hittats vid ängen. Men sanningen går inte att undvika..

Så… vad tycker jag om boken? Tjaa. Det är dumt att läsa en bra bok och falla för författaren. Genast får man för höga förhoppningar och tror att alla böcker är lika bra! Nu menar jag inte att Älskade Poona var dålig. Absolut inte. Boken i sig är riktigt bra, och även handlingen. Även denna bok handlar om poliserna Konrad Sejer och Jacob Skarre. (Karins huvudkaraktärer i alla böcker). Som kriminalroman är den kanon. Men ni vet ju kanske vad jag tycker om deckare?.. Det ska krävas något extra för att de ska falla mig på läppen. Det hade inte Älskade Poona.

Desstuom verkar Fossum ha en förkärlek till ouppklarade mord. Jag vill inte förstöra något, men jag riskerar det ändå. Både “Döden skall du tåla” och “Älskade Poona”, slutar på det sätt att du inte får veta till 100% vem den skyldiga är!.. Du får veta vem den skyldiga KAN vara, men på sista sidan tenderar hon att förvilla sina läsare (jävla kärring), och man får liksom avgöra själv vem man tror ligger bakom allt. Positivt eller negativt? Avgör själva.

I min book of fame får den: 3.5. Jag kan lägga ett gott ord för den.. men inte mer!

På återseende!