Bokrecension: A Wrinkle in Time-kvintetten

BerĂ€knad lĂ€stid: 7 minuter ⏳

Det hĂ€nder ibland att jag lĂ€ser en bok utifrĂ„n ett tips i en film eller att filmen baseras pĂ„ boken. Det var vid ett sĂ„dant tillfĂ€lle jag bestĂ€llde hela Wrinkle in Time-serien. Jag har lĂ€st första boken (av fem) som ocksĂ„ heter sĂ„.

Det var redan den första meningen som fĂ€ngslade mig och jag kĂ€nde bara att denna bok ville jag lĂ€sa. Vi fĂ„r möta Meg som brottas med att vara annorlunda. Hon Ă€r Ă€ldst av fyra syskon och ensam tjej. Sent en kvĂ€ll fĂ„r de besök av en underlig figur och Meg och hennes lillebror Charles Wallace samt en vĂ€n till Meg beger sig ut pĂ„ en resa som Ă€r sĂ„ osannolik pĂ„ alla sĂ€tt! Deras pappa Ă€r forskare och jobbar Ă„t regeringen, men nu har han inte hörts av pĂ„ ett Ă„r. Byskvallret sĂ€ger att han stuckit med en annan kvinna, men det tror ingen i familjen. Nu visar det sig att de hade rĂ€tt, men pappa behöver hjĂ€lp, han Ă€r mycket illa ute och nu Ă€r det upp till tre barn och nĂ„gra underliga damer att rĂ€dda honom. Detta Ă€r en sĂ„dan dĂ€r helgjuten lĂ€supplevelse, dĂ€r allt stĂ€mmer; handlingen, sprĂ„ket, twister, typsnitt, papperskvalitĂ©, mjuk pĂ€rm, layout, etc. Jag har redan börjat pĂ„ den andra boken i serien. Det Ă€r ganska stor stil sĂ„ det Ă€r lĂ€ttlĂ€sta böcker.  Författaren hade jag inte hört talas om tidigare, men jag fĂ„r en uppfattning om att hennes böcker, sĂ€rskilt denna serie – var mycket populĂ€ra bland barn och ungdomar tidigare. Vissa böcker tappar ju heller aldrig sin populĂ€ritet genom Ă„rtiondena. A Wrinkle in Time kom ut första gĂ„ngen 1962 och hĂ„ller fortfarande! Den andra delen heter A Wind in the Door och handlar om hur Megs yngstabror Charles Wallace blir svĂ„r sjuk i en mystisk sjukdom. Detta hĂ€nder strax efter att han berĂ€ttat för Meg att han sett drakar i trĂ€dgĂ„rden. Meg tror honom naturligtvis inte, men fĂ„r ompröva sin uppfattning – som vanligt nĂ€r det gĂ€ller det mest av vad Charles Wallace sĂ€ger. Det visar sig att det inte Ă€r nĂ„gon drake utan ett himmelskt vĂ€sen som kommit för att hjĂ€lpa Meg att hjĂ€lpa Charles, för om Charles dör rubbas balansen i universum. Men, det Ă€r ju bara en liten pojke sĂ€ger du kanske?! Förvisso, men allt i universum hĂ€nger ihop och storleken har inte betydelse hĂ€r. Nej, storleken Ă€r betydelselös och för att rĂ€dda Charles Wallace, sĂ„ mĂ„ste de bli sĂ„ smĂ„ att en pojkes mĂ€nniskokropp blir som en galax i jĂ€mförelse – för de mĂ„ste nĂ€mligen djupt in i Charles Wallace kropp! Det jag tycker om med L’engle Ă€r henes förmĂ„ga att vĂ€va in naturvetenskapliga sanningar i en fiktiv berĂ€ttelse, pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att man faktiskt tycker det Ă€r spĂ€nnande!  Den tredje delen – och den hittills bĂ€sta i mitt tycke – heter A Swiftly Tilting Planet. HĂ€r Ă€r alla barnen Murry Ă€dlre. Charles Wallace har hunnit bli 15 Ă„r, tvillingarna har börjat pĂ„ universitetet och Meg Ă€r gift och med en bebis pĂ„ vĂ€g. Men sĂ„ Ă€r det en ondsint typ i ett sydamerikanskt land som hotar med kĂ€rnvapenkrig och Megs svĂ€rmor av alla mĂ€nniskor ger Charles Wallace i uppdrag att lösa detta! Men vad kan en 15-Ă„rig pojke göra som inte USA:s president inte kan?! Denna resa mĂ„ste Charles Wallace göra sjĂ€lv – och Ă€ndĂ„ inte. Genom kything (ett sĂ€tt att kommunicera pĂ„ ett betydligt djupare sĂ€tt Ă€n att bara lĂ€sa varandras tankar) Ă€r Meg med honom, med hjĂ€lp av en hund som helt plötsligt dyker upp hos familjen, som sĂ€nd frĂ„n ovan (ja, rent bokstavligt kanske?).

Ă…h, dessa böcker! Jag blir upprörd ibland över hur författaren framstĂ€ller den kristna tron – hon var kristen – men sen tĂ€nker jag att det inte Ă€r jag som ska döma henne, om hon blir frĂ€lst eller ej, det Ă€r det ju Herren som gör. Jag njuter av boken (böckerna) och bortser frĂ„n vĂ„ra meningsskiljaktigheter sĂ„ gott det gĂ„r. FjĂ€rde delen i serien heter Many Waters och hĂ€r Ă€r det för en gĂ„ngs skull tvillingarna Sandy och Dennys som Ă€r i fokus. De fĂ„r resa genom tid och rum, till en okĂ€nd plats som kanske inte Ă€r sĂ„ okĂ€nd Ă€ndĂ„, och de fĂ„r vara del i sammanhang de inte trodde var möjliga. Men hur ska de komma tillbaka till sin egen tid och vĂ€rld? Boken Ă€r ungefĂ€r som den andra delen, stundtals ganska seg men man vill ju veta hur det gĂ„r sĂ„ man tvingar sig framĂ„t. Vilket belönas sĂ„ smĂ„ningom. Nu ska jag kasta mig över den femte och sista delen i denna serie som heter
 â€ŠAn Acceptable Time. HĂ€r möter vi en annan generation av familjen O’Keefe. Polly ska bo hos sina morförĂ€ldrar och studera hemifrĂ„n med hjĂ€lp av dem (som bĂ„da Ă€r framstĂ„ende forskare, mormor har dessutom fĂ„tt ett Nobelpris). Vid en promenad sĂ„ hamnar hon i en annan tidsĂ„lder – samma plats men 3000 Ă„r tidigare. Polly lĂ€r kĂ€nna en indianflicka i samma Ă„lder som hon. Det visar sig att denna flicka har varit till Pollys tid flera gĂ„nger. SĂ„ hĂ€nder det som inte fĂ„r hĂ€nda; Polly och hennes vĂ€n Zachary, samt en vĂ€n till familjen som kallas Bishop (för att han Ă€r en pensionerad biskop) rĂ„kar fastna i forntiden. Kanske det finns nĂ„gon mening med det? Men vad i sĂ„ fall och hur ska de ta sig hem igen? Liksom i sina tidigare böcker sĂ„ förmedlar författaren uppfattningen att man genom vetenskapen kan bekrĂ€fta religionen, att tro och vetenskap inte motsĂ€ger varandra utan snarare kompletterar varandra. L’engle har ocksĂ„ en förmĂ„ga att pĂ„ ett intressevĂ€ckande och lĂ€ttfattligt sĂ€tt beskriva vetenskapliga teorier och uppfattningar. DĂ€remot delar jag inte hennes Ă„sikt om att alla religioner har samma ursprung, har samma “gud” eller ursprung och mĂ„l. Men kan man bortse frĂ„n detta (vilket jag inte riktigt kunde) sĂ„ fĂ„r man en annorlunda lĂ€supplevelse blandat med kunskap om vĂ€rlden.