Bokrecension: Abarat av Clive Barker

Det hĂ€r Ă€r tredje gĂ„ngen jag lĂ€ser Abarat, en bok jag fick pĂ„ en nĂ€stan bortglömd födelsedag – jag skulle tippa att jag fyllde tretton – med orden ”hon i butiken sa att den hĂ€r skulle bli den nya Harry Potter”. Riktigt sĂ„ bra har det ju inte gĂ„tt med den förutsĂ€gelsen. Faktiskt sĂ„ dĂ„ligt att tredje boken i serien inte ska översĂ€ttas till svenska alls. Och jag stöter vĂ€ldigt sĂ€llan pĂ„ mĂ€nniskor som lĂ€st Abarat, trots att Clive Barker inte Ă€r ett sĂ€rskilt okĂ€nt namn.

SjÀlv har jag visserligen varken sett Hellraiser eller intresserat mig för Barkers övriga skrivande, men jag har varit förÀlskad i Abarat Ànda sedan jag lÀste den för första gÄngen. Det som griper mig allra mest med den hÀr serien Àr dess originalitet och hur fundamentalt annorlunda den Àr frÄn andra fantasyserier.

Serien om Abarat Ă€r de böcker Barker skrivit som ska inrikta sig mer pĂ„ en ung publik, men Ă€ven om hans andra verk kanske Ă€r “vĂ€rre” (vad vet jag), sĂ„ hindrar den unga publiken inte Abarat frĂ„n att vara skrĂ€mmande. Bokens handling balanserar hela tiden pĂ„ en hĂ„rfin linje mellan dröm och verklighet – en dröm som Ă€r bĂ„de vacker och skrĂ€mmande.

Bokens huvudperson Ă€r den tonĂ„riga tjejen Candy KvackensnĂ„r. Hon lever ett trist liv i en liten smĂ„stad i Minnesota, med sin försupne pappa och sin nedslagna mamma. Men som genom ett mirakel – kanske till och med nĂ„got ödesbestĂ€mt – lyckas Candy ta sig bort frĂ„n tristessen och kommer till Abarat, en vĂ€rld bortom hennes egen.

Abarat Àr en arkipelag bestÄende av tjugofem öar, dÀr varje ö Àr en timme av tiden och den tjugofemte Àr tiden utanför tiden. Det Àr en vÀrld av under och magi, men ocksÄ av skrÀck och mörker. Candy Àr den första besökaren pÄ mycket lÄng tid, och det dröjer inte lÀnge förrÀn de högre makterna pÄ öarna fÄtt nys om hennes existens. Och Candy sjÀlv börjar fÄ en mÀrklig kÀnsla av att hon varit i Abarat förut.

Trots att jag tycker enormt mycket om Abarat, sÄ mÄste jag medge att eftersom det hÀr Àr tredje gÄngen jag lÀser den hÀr boken sÄ kommer jag ibland pÄ mig sjÀlv med att ha trÄkigt. Inte för att boken Àr trist, utan för att jag vet vad som ska hÀnda.

Det har inte gÄtt sÄ lÄng tid sedan sist att jag glömt allt. Min genomlÀsning blir mer en uppfrÀschning inför mitt planerade lÀsande av den tredje boken Àn en faktisk njutning, men jag Àr fortfarande fantastiskt imponerad av hur vÀlskriven den hÀr boken Àr. Den Àr avgjort en ren Àventyrsroman i fantasygenren, men jag vÄgar svÀra pÄ att ingen av er nÄgonsin stött pÄ nÄgot som ens liknar Abarat förr.

Det som framför allt kommer fastna i minnet hos varje lÀsare Àr illustrationerna. Boken pryds pÄ var och varannan sida av fÀrgstarka oljemÄlningar som ger liv och stÀmning Ät hela berÀttelsen. Abarat Àr en absurd vÀrld, nÀstan psykadelisk, dÀr alla sorters varelser finns, dÀr magi och teknik samsas sida vid sida och det vackra och det fula nÀstan Àr oskiljaktigt, precis som mörkret och ljuset.

Det blir en vacker men samtidigt skrÀmmande vÀrld, levandegjord genom de hÀr unika illustrationerna. Jag vet att nÄgra kritiker hÀvdat att bilderna tar udden av berÀttandet, att de förhindrar lÀsarens egen fantasi. Jag Àr av en helt annan Äsikt. Jag Àlskar verkligen bilderna, och mÄnga gÄnger verkar de snarare fantasieggande Àn tvÀrtom pÄ mig.

Hela anledningen till min omlĂ€sning av Abarat-serien Ă€r naturligtvis att den tredje boken har kommit ut, inte mindre Ă€n Ă„tta Ă„r efter den senaste i serien. Jag hoppas verkligen att det inte kommer dröja lika lĂ€nge tills de tvĂ„ sista böckerna utkommer (enligt uppgift med titlarna The Dynasty of Dreamers och The Eternal). I sĂ„ fall lĂ€r jag vara medelĂ„lders innan jag kan lĂ€sa ut den.

Det som oroar mig mest inför den tredje boken Ă€r att jag mĂ„ste övergĂ„ frĂ„n den svenska översĂ€ttningen till den engelska. Det kan bli svĂ„rt eftersom mĂ„nga namn översatts i den svenska – mycket bra översatta av min favoritöversĂ€ttare John Henri-Holmberg, ska tillĂ€ggas – och nu mĂ„ste jag se till att fatta vem som Ă€r vem i den engelska. Men sĂ„ lĂ€nge jag fĂ„r lĂ€sa vidare i den hĂ€r absurda, drömliknande bokserien som fĂ€ngslat mig sĂ„ lĂ€nge, sĂ„ Ă€r jag nöjd.

”Abarat”, 2002

InlÀgg senast uppdaterat: 27 februari, 2022