Det går inte att lära barn tillräckligt mycket om mobbning.
Mobbning är ett allvarligt problem, och att läsa barnböcker om ämnet kan hjälpa barn att förstå det bättre och kan på sikt leda till mer hälsosamma relationer med sina kamrater.
Oavsett om ditt barn har blivit utsatt för mobbning eller deltagit i mobbning eller om han bara behöver lära sig mer om empati, kan dessa känslomässigt upplysande böcker för alla åldrar hjälpa.
Hitta fler böcker om mobbning, känslor och andra svåra ämnen på 1MiljonBoktips.se.
Här är 5 barnböcker om mobbning som lär barn vad mobbning är för något och hur man förebygger det på bästa möjliga sätt redan i ung ålder. Dessa böcker passar barn i åldern 6-9 år.
5 barnböcker om mobbning du måste läsa
1. Stoppa mobbning
Orre mobbas av ett gäng pojkar på sin skola, men nu ska han faktiskt göra något åt saken! Han har fått en idé, och en medhjälpare… fast det kräver också en hel del mod!
Bokens författare är 11-åriga Michel Nasser!
Det här är en bok ”Av barn för barn”.
Det här är Barnförfattad litteratur!
Stoppa mobbning är tillgänglig som e-bok.
2. Nej! Lägg av!: en bok för dig om mobbning
Vad räknas egentligen som mobbning? Var går gränsen mellan att skoja och att vara taskig?
Är man en mobbare även om man inte är den som säger eller gör något, utan bara tittar på? Och vad kan man göra om man känner att man blir mobbad?
I Nej! Lägg av! : en bok för dig om mobbning berättar både personer som varit mobbare och blivit mobbade, om sina upplevelser.
I boken finns även fakta och råd om mobbning och vad man kan tänka på för att stoppa den. En bok som är bra för både barn och vuxna att läsa.
Siv Widerberg är en välkänd svensk barn- och ungdomsförfattare som skrivit över 60 titlar.
Widerberg fick redan 1978 Nils Holgersson-plaketten för sin samlade produktion och har efter det fortsatt hållit sig aktuell. År 2011 tilldelades hon Barnboksakademins Eldsjälspris för sina många böcker och för sitt stora engagemang för barn och unga.
Nej! Lägg av! : en bok för dig om mobbning är tillgänglig som e-bok.
3. Mitt barn på nätet
I dag har i princip alla 10-åringar en egen smartphone, en 10-årig pojke spelar i snitt onlinespel tre timmar om dagen och 15 procent av alla tvååringar använder internet dagligen.
Ändå frågar vi fortfarande våra barn hur de haft det i skolan eller vilka kompisar de lekt med – men inte lika självklart hur de har det på nätet. Barns liv på nätet – med chattar, onlinespel och sociala medier – ser dessutom väldigt annorlunda ut än vårt.
Här finns många fantastiska möjligheter, men också fällor i form av utnyttjande, mobbning och näthat.
Om vi föräldrar ser telefonen eller läsplattan som ett problem kan det bli en källa till ständiga konflikter, så att barnet istället smyger sig undan och håller sig för sig självt.
Då kommer de nästan garanterat inte att berätta för oss om något händer.
I den här boken guidar kriminologen Maria Dufva dig som förälder i hur du kan skapa trygga förutsättningar för att ditt barns liv på nätet ska bli just så härligt, roligt och lärorikt som det faktiskt kan – och ska – vara. Hur kan vi vuxna skapa en nyfiken hållning? Hur pratar vi med våra barn om deras liv på nätet? Var befinner de sig alla timmar de sitter med mobilen eller surfplattan och vilka faror finns det? Och hur hjälper vi dem att hitta rätt och inte kliva snett?
Mitt barn på nätet är tillgänglig som ljudbok och e-bok.
4. Tilda med is och sol
I flera tusen förskolor och skolor har boken använts som utgångspunkt när man talar om mobbning med yngre barn.
Ett viktigt budskap är att det går att hjälpa och stötta en kamrat som är utsatt.
Tilda är en ganska bråkig tjej. Alltid är det något som händer runt omkring henne. Fast egentligen vill hon vara snäll. En dag får hon ett halsband med en sten av sin mormor. Stenen kan ändra färg. Den kan bli gul och varm som solsken, men den kan också bli blå och kall som is.
I slutet av boken finns ett omfattande material för de vuxna läsarna. Där har författaren samlat råd och tips om hur man kan använda sig av bokens symboler, isflingor (mobbningshandlingar) och solglimtar (kompishandlingar).
Tilda med is och sol är tillgänglig som e-bok.
5. Varför får inte jag vara med?
Cirka 60 000 elever går dagligen till skolan med oro för att utsättas för mobbning. Mobbning måste ständigt diskuteras och alla bör tydligt ta avstånd ifrån detta.
Varför får inte jag vara med? handlar om Rosa som kämpar för att få vara med och förstå de spelregler som gäller bland tjejerna, men misslyckas.
Två tuffa tjejer styr hela klassen. Hon utsätts för grym mobbning. Ingen lärare ser, men Rosa träffar en äldre dam med hund som både ser och hör.
De frågeställningar som tas upp i varje kapitel kan ligga till grund för diskussioner både i skolan och privat.
Anette Evaldsson har många års erfarenhet från olika skolformer och har tidigare givit ut Bakom skolans slutna dörrar.
’… En dag börjar det en ny flicka i klassen och Rosa får under en period en vän som också till slut sviker. Till slut orkar hon inte längre utan byter skola, vilket är ett svårt och ovisst steg att ta.
Det är en stark bok om ensamhet och övergivenhet. Som vuxen blir man upprörd över hur skolpersonalen blundar och inte tar sitt ansvar, men dessvärre är det ibland så, att en mobbad lämnas åt sitt öde.
Mobbningssituationerna och konsekvenserna av dem är hemska men realistiska. Om mobbningstendenser inte omedelbart stoppas kan det verkligen urarta.
Varför får inte jag vara med? kan med fördel läsas och diskuteras i skolan.
Texten är anpassad för mellanstadieåldern och budskapet går fram, både till barn och vuxna. / BTJ Elsianth Sörhuus’
Varför får inte jag vara med? är tillgänglig som e-bok.
Vi hoppas dessa 5 barnböcker om mobbning är till stor nytta och att våra boktips hjälpt dig!
Lär dina barn några grundläggande fakta om mobbning, ett växande problem som påverkar våra skolor och våra samhällen.
Barnböcker kan hjälpa våra barn att se världen från olika perspektiv och bygga större empati.
I det här inlägget hittar du böcker som vi rekommenderar för att stärka socialt och emotionellt lärande, samt böcker som behandlar mobbning direkt.
Barn retar och kan ibland leka grovt, och omtänksamma vuxna kan vägleda barn mot vänlighet. Men mobbning är annorlunda. Det är medvetet, gjort med avsikten att skada någon.
Det upprepas — ett barn som mobbar riktar sig ofta mot samma barn om och om igen. Och det innebär en maktobalans, där barnet som mobbar oftast väljer en klasskamrat som tror sig vara sårbar på något sätt.
Mobbning kan uttrycka sig på följande sätt:
Fysiskt: använda fysiska handlingar för att skada, inklusive slå, knuffa, sparka och slå
Verbal: använda ord för att såra, inklusive skrika, ropa upp, håna, förolämpa och hota att skada
Socialt: använda vänskap för att skada, inklusive utesluta, sprida rykten och vända vänner mot varandra.
Cybermobbning: använder mobiltelefoner, sociala medier och onlinespel för att skicka och dela sårande meddelanden eller bilder.
Mobbning är ett växande problem som påverkar våra skolor och våra samhällen.
Allt oftare (särskilt för äldre barn) sker det online, vilket ökar antalet barn som blir mobbade och mobbar andra.
Internet kan ge en sköld för mobbare att gömma sig bakom, men det skyddar verkligen inte målen för mobbning.
Barnet som blir mobbad känner det känslomässiga eller fysiska sticket skarpt och kan känna sig maktlös; klasskamrater som bevittnar mobbningen vet ofta inte vad de ska göra; och barnet som mobbar kämpar också med ilska och mer.
Hur kan skolor och familjer samarbeta för att stoppa mobbning?
Det börjar med att skapa en skolkultur som omfattar och hyllar mångfald och olikheter, har nolltolerans för mobbningsbeteende, inbäddar sociala och känslomässiga lärandemöjligheter (SEL) i klassrum och skolevenemang, och ger vägledning för lärare om hur man reagerar på mobbning på ett direkt, effektivt och kärleksfullt sätt — stödja barnet som mobbas, åskådare och barnet som mobbar.
Inlägg senast uppdaterat: 13 februari, 2022