Webbplatsen innehåller reklam genom annonslänkar för Nextory, Bokus och BookBeat.

3 barnböcker om integritet att spana in

1. Barnen i Kramdalen 1. En saga om integritet, tafsare och nättroll av Andreas Sjölander, Emelie Sjölander (2017)

Vad är integritet? Varför ska man ha det?

Följ med barnen Vändela, Snäll-Kjell och Gladrian i jakten på betydelsen av det konstiga ordet integritet, ett äventyr som går genom vackra Kramdalen, Tafsarnas läskiga by och på ett betryggande avstånd från de otäcka nättrollens grotta.

Under tiden lär du dig hur du undviker faror och vad du bör göra om någon vill kramas, ta på dig eller få kontakt med dig på nätet.

Det här är en klassisk saga om ett mycket viktigt ämne. Tanken är att den på ett lekfullt och roligt sätt ska få barn att förstå integritet och rätten till sin egen kropp, och att de lär sig se varningstecken av faror som finns i det verkliga livet – och på internet. 

I slutet av boken finns frågor som kan användas som diskussionsunderlag mellan barn och vuxen.

Boken ges ut av Boksmart i samarbete med organisationen Treskablinoll och har synats av personal från flera förskolor, oberoende av varandra.

“Årets viktigaste barnbok. Läs den!”

PATRIK SJÖBERG, VÄRLDSMÄSTARE I HÖJDHOPP OCH ÖVERLEVARE AV SEXUELLA ÖVERGREPP

“Jag önskar att den här boken hade funnits när jag var liten.”

ELAINE EKSVÄRD, RETORIKER OCH ÖVERLEVARE AV SEXUELLA ÖVERGREPP

2. Handledning Barnen i Kramdalen – tema integritet av Emelie Sjölander, Andreas Sjölander (2020)

Handledningen är ett gediget komplement till sagan Barnen i Kramdalen. Genom att baka in ämnet integritet och rätten till sin egen kropp i en saga får barnen kunskap på köpet medan de följer den spännande handlingen. Barnen får med detta material även möjlighet att diskutera, reflektera och tänka efter. 

3. Etik, integritet och dokumentation i förskolan av Anne-Li Lindgren (2020)

I förskolans uppdrag ingår att dokumentera verksamheten. Detta kan tyckas enkelt, men för dem som genomför dokumentationen uppstår ofta frågor som: Vad ska dokumenteras? Vem ska dokumenteras? Vilka metoder och vilken teknik ska användas? Hur ska dokumentationen spridas och vem ansvarar för det? Ytterst handlar det om hur relationer skapas mellan de som dokumenterar och de som blir dokumenterade. Ofta är det vuxna som dokumenterar barn, och när barn involveras i arbetet sker det på de vuxnas villkor.

I den här boken diskuteras hur etik och integritet hanteras när verksamheten dokumenteras. Ofta gäller helt andra normer för barn än för vuxna kring etik och integritet i förskolan.

Författaren visar också varför och hur frågor om etik och integritet kan lyftas fram på nya sätt för att skapa en förskoleverksamhet som genomsyras av ett etiskt förhållningssätt. Detta är en förutsättning för att förskolan både ska kunna doku mentera verksamheten och förmedla demokratiska normer och värden.

Bokens andra upplaga är uppdaterad enligt ny forskning och enligt den reviderade läroplanen (Lpfö 18) med dess skrivningar om integritet och dokumentation.

Inlägg senast uppdaterat: 29 maj, 2021

Har du läst någon bok som är nämnd i inlägget? Lämna din recension nedan 👇