3 kokböcker för dig med IBS att spana in

Alla böckerna nedan är skrivna av samma författare – Sofia Antonsson.

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Hon är utbildad i fodmap på Kings College i London och driver Belly Balance.

1. Lugn mage med grön mat : för dig med IBS av Sofia Antonsson (2018)

Nu kan även du med krånglig mage äta vegetariskt!

Har du orolig mage eller lider av IBS men vill ändå äta vegetariskt? Då är det här boken för dig! Recepten i den här boken är anpassade efter kostbehandlingen FODMAP, som är den mest effektiva metoden vi har för att minska symtomen från magen.

Genom att första ta bort de livsmedel som vi vet ger symtom hos de flesta och därefter kontrollerat lägga tillbaka dem, får du svart på vitt vad det är som ställer till det i magen.

Dietisten Sofia Antonsson berättar mer om hur FODMAP fungerar och ger dig massor av härliga recept.

2. Lugn mage med god mat : kokboken för dig med IBS av Sofia Antonsson (2016)

NY UTGÅVA AV TIDIGARE FAVORIT. IBS (Irritable Bowel Syndrome) eller ballongmage, är en diagnos som drabbar 15-20 % av befolkningen. Behandlingen vid IBS har tidigare endast inneburit generella råd, men nu finns en ny effektiv kostbehandling. Den nya tidens kost för att få en lugn mage heter FODMAP.

FODMAP innebär att man utesluter vissa kolhydrater ur kosten med resultatet att symtomen minskar hos upp till 75 % av personer med IBS.

Att följa FODMAP innebär att man lägger om sin kost, men framförallt att man lär sig undvika de födoämnen som retar tarmen samtidigt som man kan fortsätta att äta gott. Boken är till för alla som vill laga god mat med FODMAP. Samtliga recept är fria från lök, vitlök, gluten och laktos.

Låt inte magen styra ditt liv, ge den i stället rätt förutsättningar medspecialframtagna recept på t ex Fröknäcke, Scones, Kycklingbollar med citron & salvia, Tomatris med halloumi och godsaker som morotskaka och kokostoppar.

Om författaren: Sofia Antonsson är legitimerad dietist och har själv IBS. Under de senaste åren har hon framgångsrikt behandlat tusentals personer med IBS med hjälp av FODMAP-kost. Resultaten är fantastiska, de flesta får en lugnare mage och därmed en högre livskvalitet.

3. Mer lugn mage med god mat : kokboken för dig med IBS av Sofia Antonsson (2014)

IBS eller ballongmage drabbar 15-20% av befolkningen. Dietisten och IBS-experten Sofia Antonssons andra kokbok “Mer Lugn mage med god mat” innehåller 62 enkla vardagsrecept utan gluten, laktos, lök och vitlök. En bok för alla som vill ha en lugnare och gladare mage.

Inlägg senast uppdaterat: 27 maj, 2021

Har du läst någon bok som är nämnd i inlägget? Lämna din recension nedan 👇