Skriv en bokserie för att bygga en relation till dina läsare och sälj fler böcker

Om du vill tjäna pengar på att skriva böcker, måste du se till att din bokförsäljning fortsätter under många år framöver.

Frågan är dock hur man gör det? Hur ser du till att du kan fortsätta sälja exemplar av dina böcker i många, många år framöver?

Svaret är enkelt.

Du måste skriva fler böcker som dina läsare vill läsa.

Och det spelar ingen roll om du skriver skönlitteratur eller facklitteratur. Råden jag ska ge dig fungerar för båda typerna av författare (tror jag!).

Vad du behöver göra är att inte bara skriva en bok, utan skriva en serie böcker. På så sätt, när någon har läst din bok, kan de alltid komma tillbaka för mer. Ett annat tips är att erbjuda den första boken i serien gratis i hopp om att lyckas fängsla läsaren.

Se även  Jane Austens 3 bästa böcker du måste läsa

Det första du behöver göra är att rita ut din serie. Sedan måste varje bok du skriver vara en komplett bok i sig (behöver ett tillfredsställande slut eller avslutning) plus att den behöver hålla dina läsare hungriga efter mer.

Om du skriver skönlitteratur är det lätt att skriva en pågående saga uppdelad i en serie böcker, precis som Harry Potter-romanerna gjorde. Varje bok för sig, men samtidigt fortsatte historien om de tre huvudkaraktärerna bara att gå och gå eftersom olika problem uppstod för dem i varje bok i följd.

Om du skriver facklitteratur måste du skriva en serie böcker som alla bygger på samma ämne. Om du till exempel vill skriva om hundar kan du skriva en stor generisk bok, eller så kan du dela upp den i mer detaljerade böcker om hundhälsa, hundträning, avel, skötsel av en valp, skötsel, utställning och så vidare.

Se även  Ernest Hemingways 8 bästa böcker på svenska du måste läsa

På det sättet, när din läsares hund växer från valp till vuxen, kan de fortsätta köpa böcker om hur man tar hand om den. Och om det är en av dina böcker som de började med, och du har annonserat om dina andra böcker på baksidan av var och en av dem, så är chansen stor att de håller sig hos samma författare.

Och det är samma sak med fiktion. När dina läsare lär känna och gilla dina huvudkaraktärer, kommer de att vilja läsa mer om dem. Eller så kan du skriva om olika karaktärer men på samma plats, som ett spökhus som försöker döda människor som vistas där, eller en serie skräckböcker om zombies, eller en serie västerländska romaner eller romantikböcker.

Se även  3 böcker av Nina Burton du måste läsa

När du väl börjar tänka på det och leta efter idéer kommer du att bli förvånad över vad du kan komma på.

Men det viktiga är att fortsätta skriva, publicera och marknadsföra varje bok du skriver.

I korta drag tror jag marknadsföring av böcker är väldigt likt marknadsföring av många andra typer av produkter med anledning av att man gör bäst i att bygga en relation med en person innan man försöker sälja något – och att just relationer är något man kan komma väldigt långt på.

Inlägg senast uppdaterat: 27 november, 2021