Vissa skådespelare föds fantastiska, vissa skådespelare uppnår storhet, och vissa skådespelare har storhet på sig. Oavsett vilken av de tre kategorierna du faller inom, är att läsa böcker om skådespeleri ett utmärkt sätt att vårda dina förmågor. Viktigt är att skådespelarböcker kan hjälpa till med en myriad av färdigheter, inklusive skådespelarteknik, audition och egenmarknadsföring, allt som är viktigt för alla skådespelare. Här är de sju bästa böckerna som alla skådespelare borde läsa.
”Acting for Dummies” är det dummaste namnet på en bok om skådespeleri eftersom skådespeleri verkligen inte är för dummies. Det krävs en riktig utbildning för att se naturlig ut inför en publik eller kamera. Som tillförordnad coach består min undervisningsstil av otaliga tekniker som jag lärt mig under åren av några mycket begåvade lärare i branschen.
Denna blandning återspeglas också i min läslista. Mellan min Kindle och mitt nattduksbord har jag läst och läst alldeles för många böcker för att kunna listas i en artikel. Men jag skulle vilja rekommendera tre böcker för både blivande och arbetande skådespelare.
3 böcker på svenska om skådespeleri vi rekommenderar
1. Skådespelarens musikalitet av Sven Bjerstedt (2017)
Varför har musikalitet kommit att ses som en så central kvalitet i talteatersammanhang? Teaterregissören liknas inte sällan vid en dirigent, skådespelaren vid ett instrument, pjästexten vid ett partitur. Man talar om tonen i en replik, pulsen i en dialog, tajmingen i en scen, rytmen i en föreställning »Musikalisk« är som regel ett starkt positivt laddat ord medan motsatsen får sägas gälla för adjektivet »teatral«.
I Skådespelarens musikalitet intervjuar Sven Bjerstedt (lektor i musik vid Teaterhögskolan i Malmö) några av våra främsta skådespelare, regissörer och dramatiker: Stina Ekblad, Gösta Ekman, Lena Endre, Staffan Göthe, Henric Holmberg, Mia Höglund Melin, Sissela Kyle, Rolf Lassgård, Ann Petrén, Marie Richardson, Göran Stangertz, Tobias Theorell och Iwar Wiklander. Samtalen handlar om centrala kvaliteter i skådespelarkonsten: liv, trygghet, närvaro, fokus, mod, kommunikation och musikalitet.
2. Att vara äkta på scen: om skådespelarens arbetsmoral och teknik av Konstantin Stanislavskij (1986)
Konstantin Stanislavskij (1863-1938) räknas som en av teaterhistoriens ledande teoretiker, men han var dessutom en framträdande praktiker, både som regissör och skådespelare. Han var också en av grundarna av den välkända Konstnärliga Teatern i Moskva.
I denna bok presenteras ett urval av hans texter om teater och skådespelarkonst. Framför allt uppmärksammas de sidor av Stanislavskijs arv, som är mindre kända i Sverige. För urvalet svarar Janina Ludawska och översättningarna är gjorda av Martin Kurtén.
3. Sant och falskt: irrlära och sunt förnuft för skådespelaren av David Mamet (2010)
Sant och falskt av David Mamet är en av vår tids mest inflytelserika böcker om skådespeleri. Här diskuteras yrket temperamentsfullt och inspirerande. Och ges utmanande och frigörande råd till dem som praktiserar yrket och dem som är på väg in i det.
Mamet polemiserar mot den vedertagna undervisning (t.ex. efter Stanislavskij och Lee Strasberg), som tvingar in eleverna under en enda saliggörande metod. Mamet rekommenderar i stället en modigt enkel och ärlig stil på scenen. Liksom han kraftfullt argumenterar mot skådespeleriets olika myter.
David Mamet låter oss här ta del av en lång och vägvisande erfarenhet. Han är en av USA:s stora manusförfattare (Wag the Dog, Glengarry Glen Ross m.fl.) och har författat en lång rad essayer.
Denna utgåva är den första boken av Mamet på svenska.
Översättaren Gerhard Hoberstorfer är sedan 1990-talet knuten till Stockholms Stadsteater.
Inlägg senast uppdaterat: 13 februari, 2022