Göteborg grundades 1621 av Gustav II Adolf, men det var inte den första staden vid Göta älvs utlopp. I slutet av 1400-talet byggdes Nya Lödöse, och blev en viktig handelsstad för Sverige. Nya Lödöse stod på platsen där kvarteret Gamlestaden är idag.
För dig som älskar Göteborg eller bara vill lära dig mer om stadens historia kommer 3 böcker om Göteborgs historia du måste spana in.
1. Göteborgs historia: porten mot väst av Tomas Andersson, Peter Sandberg (2018)
Ett efterlängtat standardverk om Göteborgs historia.
Göteborg fyller snart fyrahundra år. Men staden vid älven har äldre anor än så. Kongahälla, Lödöse, Nya Lödöse, Älvsborgsstaden och staden på Hisingen är alla föregångare. Älven var tidigt en viktig transportled och under 1600-talet lockades holländska köpmän till området som blev en handelskoloni.
Under de följande seklen stärktes rollen som handelsstad, samtidigt som orten under 1800-talet utvecklades till en av rikets viktigaste industristäder.
Det har länge saknats en gedigen och kunskapsrik bok om Göteborgs historia. Nu kommer äntligen ett praktverk om stadens utveckling, från medeltid till idag. Bokens författare Tomas Andersson och Peter Sandberg är bröder och har båda tidigare skrivit ett flertal böcker inom historieämnet.
På ett kunnigt och fängslande vis fångar de sin hemstads mångfacetterade historia.
Pressröster om boken:
»Det är en personligt hållen bok med stor berättarglädje … en ambitiös och innehållsrik historieexposé för den som älskar sitt Göteborg och vill veta mer.«
– Populär Historia»En helgjuten, välskriven kartläggning av Göteborgs historia, som bör intressera läsare även utanför Västsverige.«
– Bibliotekstjänst»Ett välskrivet och vackert verk.«
– Tidskriften Respons
2. Göteborg 400: stadens historia i bilder av Kristian Wedel (2021)
Göteborg är en fantastisk stad – och aldrig tidigare har den visats på detta sätt. Det här är en tidsresa som löper över 400 år – från det att staden fick sina stadsprivilegier av Gustav II Adolf ända fram till dagens dynamiska metropol. Bokens bilder kompletteras av Göteborgskännaren Kristian Wedels berättelser, fyllda av fakta, iakttagelser och anekdoter.
Kristian Wedel är journalist och redaktör på Göteborg-Posten. Han har tidigare skrivit ett tiotal olika böcker om Göteborg.
Bilderna har samlats in under begreppet Tidernas Göteborg, ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs stadsmuseum, Hasselbladstiftelsen, Göteborgs universitet, Kamerareportage, Riksarkivet Landsarkivet Göteborg, Göteborg & Co, Göteborgs-Posten och Bokförlaget Max Ström.
3. Nudå! Göteborg av Peter Källviks, Carina Söderberg (2015)
”En ljuvlig blädderbok” Bibliotekstjänst, Ted Lundström
Praktverk!
Nu går turen till Göteborg! I detta fascinerande praktverk visar 100-tals bilder livet förr i Göteborg och jämförs med bilder från idag.
Här ställs två foton mot varandra ett gammalt mot ett nytt. Skillnaderna kan vara häpnads väckande! En träkåk är ersatt med ett 60-talshus, en dammig grusgång har blivit en boulevard. En kanal har ersatts av en gata.
Boken presenterar Göteborgs alla innerstadsdelar: Inom vallgraven, Nordstaden, Stampen, Lorensberg, Johanneberg, Landala, Guldheden, Stigberget, Annedal, Haga, Masthugget, Majorna, Vasa staden och Heden med såväl foton som beskrivande texter.
De gamla fotona är från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, fram till 1939. En karta visar exakt var fotona är tagna. I koratare texter berättar Peter Källviks om Göteborgs historia.
PETER KÄLLVIKS har ett brinnande intresse för historia och fotografi och har tidigare gett ut böcker om Stockholm, Lidingö, Linköping och Norrköping där gamla foton möter nya. Till sin hjälp har han CARINA SÖDERBERG som gjort formen.
I samma serie
NUDÅ! STOCKHOLM
Genom att koppla samman historien med nutid tillför boken en dimension som andra fotoböcker om Stockholm saknar. En spännande bok för alla Stockholmsälskare.
Bibliotekstjänst om
Nudå! Stockholm
Snabblektion i Göteborgs historia
Kung Karl IX (för många göteborgare känd som kungen på hingsten ”Kopparmärra” vid Kungsportsplatsen) tog beslutet att bygga Göteborgs stad 1603 vid nuvarande området Färjenäs på ön Hisingen. Denna stad förstördes helt 1611 när danskarna brände ner den till grunden. Lyckligtvis gav inte svenskarna upp tanken på en västerländsk handelsstad, och 1619 utropade kung Gustavus Adolf ”Här ska staden ligga” och pekade mot marken i dagens Göteborg. Detta påstådda tillfälle förevigas på Gustaf Adolfstorget av konstnären Bengt Erland Fogelberg och hans berömda staty av kungen (se ovan).
Göteborg under 1600-talet
Göteborg byggdes under 1600-talet av holländarna, eftersom de ansågs vara bäst på att bygga på myrmark. Detta har gett Göteborgs stadskärna dess berömda kanaler som är utpräglat holländskt inspirerade. Den ursprungliga staden byggdes innanför en stor sicksackformad stadsmur som kom att prägla Göteborg i århundraden framöver. Idag finns inte mycket bevarat från denna befästning, men en rest av bastionen Carolus Rex XI finns kvar på Esperantoplatsen nära Feskekörkan fiskkyrkan. Vallgraven tillsammans med de två skansarna Skansen Lejonet och Skansen Kronan gjorde 1600-talets Göteborg till en av Nordeuropas mest befästa städer.
Göteborg under 1700-talet
Under 1700-talet växte Göteborg till en stor stad för tiden: över 10 000 (!) invånare. Hamnens betydelse växte och tack vare Svenska Ostindiska kompaniet, samt export av järn och trä, blev Göteborg en stor handels- och sjöfartsstad. Tobaks- och sockerindustrin var tillsammans med sillfisket andra nyckelnäringar och gav Göteborgs stad stora vinster. Många av de rika köpmännen på den tiden byggde magnifika timmerhus längs stadens kanaler. Tyvärr drabbades Göteborg av en rad bränder i slutet av 1700-talet och därför finns ingen av de ursprungliga träbyggnaderna kvar.
Göteborg under 1800-talet
På grund av bränderna tillkom en byggnadsförordning 1803 som förklarade att endast stenhus fick byggas inne i vallgraven. Några av Göteborgs mest karaktäristiska stadsdelar byggdes på 1800-talet, till exempel Vasastaden, Lorensberg och huvudboulevarden Avenyn (tydligt inspirerade av andra formella europeiska gator som Champs-Élysées i Paris). Dessa kvarter var de första medelklassens bostadsområden utanför vallgraven, alla med stora stenbyggnader som kännetecken.
Det var också i slutet av 1800-talet som det världsberömda landshövdingehus (landshövdingehus) började byggas. Dessa hus byggdes över stora ytor i Göteborgs förorter på den tiden (områden som Majorna, Annedal, Lunden och Haga med flera) och främst för den växande arbetarklassen.
På 1800-talet expanderade både industrier och handelshusen i Göteborg. Särskilt den industriella revolutionen kom att förändra stadslandskapet och nya industrihamnar längs Göta älv kom att ersätta de äldre och mindre.
Göteborg under 1900-talet
Under 1900-talet växte Göteborg och som en del av denna expansion byggdes många nya stadsdelar. Ön Hisingen blev en mer integrerad del av Göteborgs stadskärna när stadsdelar som Lindholmen, Lundby, Brämaregården och Rambergsstaden byggdes. Två broar byggdes över till Hisingen: Göta Älvbron öppnade 1939 och Älvsborgsbron 1966. Infrastrukturen i Göteborg utvecklades successivt under 1900-talet och detta förändrade stadsbilden mycket.
1902 blev den tidigare hästdrivna spårvagnen elektrisk och decennier senare ökade biltrafiken, vilket förstås förändrade strukturer i många kvarter och gator. 1900-talet var också århundradet då många göteborgska landmärken byggdes. Röhsska museet och Lorensbergsteatern öppnade på 1910-talet och samma decennium såddes det första fröet i det som skulle bli Göteborgs botaniska trädgård.
Vid 300-årsjubileet 1923 (försenat två år på grund av svåra ekonomiska tider) invigdes Götaplatsen med Göteborgs konstmuseum som kronjuvelen. En annan viktig Göteborgsinstitution öppnades också på jubileumsutställningen: nöjesparken Liseberg.
Göteborg under 2000-talet
I många avseenden har Göteborg gått från en industriell kuststad till en innovativ modern stad. Arvet finns dock kvar och till exempel fiske är fortfarande en stor del av staden idag. Utbudet av färsk fisk och skaldjur är unikt och tidigt på morgonen kan du se fiskebåtarna lossa vid kajerna. Missa inte att besöka Skandinaviens största fiskauktion i fiskehamnen. En varvskris blåste hårt mot Göteborg under andra hälften av 1900-talet. Från att ha varit en av de största arbetsgivarna i stan avvecklades varvsindustrin gradvis i Göteborg.
Men staden har fått beröm för att ha lyckats utveckla de områden där varvsindustrin en gång låg. Helt nya stadsdelar har byggts upp kring de gamla varven och industribyggnaderna i nya stadsdelar som Eriksberg, Sannegården och Lindholmen.
Inför Göteborgs 400-årsjubileum är många nya delar av staden under utveckling. Området kring Frihamnen (gamla Frihamnen i centrala delen) ska bli ett helt nytt kvarter för minst 15 000 invånare och i området kommer det också att finnas en ny stor jubileumspark. Dessutom kommer Göteborg att ha Sveriges högsta byggnad när skyskrapan The North Star står färdig på Lindholmen.
Inlägg senast uppdaterat: 13 februari, 2022