De 7 bästa böckerna om SEO
Om du har en webbsida är det i princip ett måste att du åtminstone har en grundläggande förståelse för hur SEO (eller sökmotoroptimering) fungerar. I denna artikel ger vi dig därför sju exempel på böcker inom SEO som är särskilt uppskattade bland läsarna.
1. Guldläge på nätet: sökmotoroptimering för alla (svenska)
Det är SEO-veteranerna Magnus Bråth och Michael Wahlgren som tagit fram Guldläge på nätet: sökmotoroptimering för alla. Det är en bok som går igenom allt ifrån hur entiteter och strukturerade data fungerar till hur du arbetar med att öka försäljningen hos ett e-handelsföretag.
Kort och gott är denna bok en heltäckande och svensk guide inom SEO som är skriven av två personer som verkligen vet vad de pratar om.
Vad kostar boken?
Denna bok kostar mellan cirka 250 och 300 kr och finns i princip i alla svenska digitala bokhandelsplatser.
Vem är boken bra för?
Boken passar såväl nybörjare som experter inom SEO. Du får nämligen en bra och utförlig introduktion innan författarna går in på de lite mer kniviga delarna inom SEO, som kräver att du redan innan förstår hur SEO fungerar.
2. SEO For Beginners: An Introduction To SEO Basics (engelska)
Den kultförklarade SEO-bloggen Search Engine Journal ligger bakom denna bok som tar upp i princip allt inom SEO.
Kapitel i boken som många uppskattar inkluderar:
- Därför är det viktigt med tillbakalänkar.
- Så skaffar du tillbakalänkar.
- Dessa SEO-verktyg är mest populära.
- Så gör du för att inte hamna i vanliga fallgropar inom SEO.
Lästips: Om du vill ha snabba tips om bra SEO-verktyg har SEO-texter.se sammanställt en guide inom det ämnesområdet.
Vad kostar boken?
Boken kostar ingenting då du kan ladda ned den gratis på SEJ:s webbsida, men värt att notera är att du måste uppge dina personuppgifter. Det medför i princip alltid att du hamnar på en eller flera e-postlistor. Men om du tycker det är värt det, kör på. Boken är faktiskt riktigt bra.
Vem är boken bra för?
Nybörjare inom SEO som vill lära sig allt från grunden på ett pedagogiskt sätt.
3. Entity SEO: Moving from Strings to Things (engelska)
Entity SEO: Moving from Strings to Things, som är skriven av Dixon Jones är en populär bok inom SEO som handlar om entiteter.
Men vad är en entitet egentligen?
Jo, entiteter inom SEO är förenklat ord eller fraser som hör ihop på ett uppenbart sätt, medan nyckelord inom SEO inte nödvändigtvis behöver göra det.
Så om du är intresserad av att lära dig mer om entitetsbaserad SEO är denna bok en riktigt bra resurs. Här lär du dig nämligen bland annat hur du inkluderar entiteter i din SEO-strategi, samt hur populära sökmotorer använder entiteter för att förbättra sina förmågor att tänka semantiskt (att se samband).
Vad kostar boken?
Boken kostar ungefär 150 kr och finns på bland annat Amazon.
Vem är boken bra för?
Här krävs det att du har en bra förståelse för hur SEO fungerar för att du ska kunna ta till dig allt författaren har att säga.
4. SEO For Dummies (engelska)
SEO For Dummies är som namnet antyder en bok där du får reda på allt som hör till SEO på ett begripligt sätt. Med ”Dummies” menas förstås inte att du är dum utan att boken är skrivet på ett enkelt sätt, och enligt de som uttalat sig online är det lätt att ta till sig det författarna vill ha sagt.
Vad kostar boken?
Denna bok kostar omkring 250 kronor och finns i många svenska digitala bokaffärer.
Vem är boken bra för?
Nybörjare inom SEO. Personer som redan vet hur SEO fungerar tycker sannolikt att det är lite väl mycket repetition här.
5. The Link Building Book (engelska)
Paddy Moogans The Link Building Book handlar ”bara” om hur du bygger länkar. Så här får du möjlighet att lära dig allt om hur det fungerar med exempelvis outreach och hur du bestämmer om det är ”värt det” att blogga på andras webbsidor i utbyte mot en länk.
Boken beskriver även hur det fungerat traditionellt sett med länkbygge, det vill säga hur Google och andra sökmotorer förändrat sitt förhållningssätt till hur länkar påverkar din webbsidas placering i SERP:en.
Vad kostar boken?
Boken är gratis, men du måste samtidigt skriva upp dig på en e-postlista vilket lämnar en lite bitter eftersmak.
Vem är boken bra för?
Veteraner inom SEO som vill lära sig precis allt inom hur man bygger länkar.
6. How Google Works (engelska)
I How Google Works, som är skriven av fd. Google-höjdarna Eric Schmidt och Jonathan Rosenberg berättar de om allt de lärt sig under den tid de arbetade på Google.
Bland de områden de tar upp inkluderas exempelvis
- företagskultur
- talang-”sourcing”
- beslutsfattande
- kommunikation
- innovation
Boken är egentligen inte särskilt bra för personer som vill lära sig mer inom SEO. Men för alla som redan läst det mesta inom SEO är denna bok säkert ett intressant val. Detta då man verkligen får en bra inblick gällande hur folk som arbetar på Google tycker och tänker.
Vad kostar boken?
Denna bok kostar omkring 120 kr och finns hos många svenska digitala bokhandlare.
Vem är boken bra för?
Experter inom SEO som är lite nostalgiska, men även personer som vill lära sig hur ett riktigt stort företag fungerar inifrån.
7. Entity-Oriented Search (engelska)
I denna bok är det en Oslo-professor inom datorvetenskap i form av Krisztian Balog som berättar hur det fungerar med entiteter inom SEO. Boken är ett bra komplement till bok nummer tre i listan, och värt att veta är också att boken även tar upp saker såsom hur maskinlärning och AI påverkar och kommer att påverka SEO-branschen.
Vad kostar boken?
Denna bok kostar omkring 400 kr.
Vem är boken bra för?
Denna bok passar bäst för personer som åtminstone har grundläggande kunskaper inom SEO. Utöver det krävs även grundläggande kunskaper inom sannolikhetslära, statistik, AI och maskininlärning.
Som nybörjare kan du alltid börja läsa boken och söka på nätet efter saker du inte förstår. Men om du inte har de kunskaper som krävs får du samtidigt räkna med att det tar lång tid att läsa igenom boken.
Inlägg senast uppdaterat: 21 juni, 2022