Vem är Lea? av Staffan Öberg

Beräknad lästid: 7 minuter ⏳

Människor har länge fascinerats av det som lever under deras fötter. Det finns en fascinerande organisk värld under vår jord som vi aldrig får uppleva, men i fantasins värld är allt möjligt. I sagoberättelser får man läsa om mystiska varelser såsom gnomer, dvärgar och troll, som bor i grottor och hål under den mark som folk bekymmerslöst vandrar på var och varannan dag. Men det finns mycket läskigare saker i denna värld än gnomer och dvärgar.

I boken Vem är Lea? av Staffan Öberg får man lära sig om dommerna: underliga varelser som lever djupt under jorden. Människorna ovan har ingen susning om att dessa ens existerar, och dessutom att en av dommerna lever mitt bland dem. Dommer ser nämligen ut som vanliga människor. Men snart kommer sanningen fram. Vem är Lea? Utkom år 2015, och är en intressant fantasydeckare med ett unikt tema.

Vem är Lea? är en bok som inte riktigt faller in på någon enskild genre. Här finns inslag från fantasyromaner, thrillers och deckare. Omgivningen är även den relativt unik. Man tas från det mindre Bålsta i Uppsala till den spännande storstaden Stockholm. En unikt svensk bok med mycket att erbjuda, men hur ser boken egentligen ut?

Vem är egentligen Lea?

Lea är en något äldre dam på omkring 60 år – det är åtminstone hur hon ter sig till utomstående. Men de runt omkring känner på sig att det finns något som är annorlunda med henne. Och det har de helt rätt i. Lea har nämligen tagit sig upp från underjorden in till människans värld, på order av Hann, dommernas ledare. Hon hade aldrig riktigt känt sig bekväm bland sina meddommer, så uppdraget var mer av en välsignelse än något annat.

Hon trivdes mycket mer i människornas värld. Här fick hon njuta av solens varma sken, vackert glittrande vatten och vindens milda omfamning. Men det är inte enbart skönhet och glädje när man lever bland människor. Människans mörka sidor är precis lika vidriga som dommerna, om inte mer.

Men vem är egentligen Lea? Det är en fråga som många karaktärer i berättelsen ställer sig, såväl människor som dommer. Att hon har mystiska krafter är helt tydligt, men vem är hon som person? Lea är viljestark, med en bestämmande och barsk röst som helt övertar alla diskussioner. Hennes röst har en underlig, nästan metallisk, ton. Hon går med en käpp, men hon rör sig så snabbt att man knappt märker det. Det är inget tvivel om att hon är en riktigt underlig dam.

Det är just tack vare hennes starka personlighet som Olsson, Ferner och Lisa känner så stor tillit och respekt för henne. Hon erbjuder dem hjälp utan några förväntningar eller krav själv. Tack vare henne blir deras liv mer betydelsefulla och rikare. Lea ger deras liv en mening som fattades förut. Med Leas hjälp kan de angripa en kriminell liga som håller på med människohandel och knarklangning.

Lea är ledaren

Under Leas ledning känner de sig stärkta, och tillsammans marscherar de från Bålsta till Stockholm, i syfte att omkullkasta människohandlarna som regerar över staden. Med Leas hjälp och märkliga krafter injagar de skräck i de vidriga människohandlarna. Detta drar till sig uppmärksamhet från såväl fiender som vänner.

Hann, dommernas skapare och Honn, en skräckinjagande domm med makt över spindlar, har stora planer för Lea och människorna som bor ovan jord. Hann har bott underjord så pass länge att han kommit att avsky vanligt ljus. Detta ledde i sin tur till ett hat för allt i världen ovan – ett hat och en hämndlust som även inkluderade människor. De människor som hade tagit allt från honom. Det är just därför som Hann skickat Lea över jord, för att på sikt kunna tillfredställa sin lust för hämnd.

En djup berättelse

Inspiration från kristendomen, samt från berättelser ur Bibeln, ger Vem är Lea? ett extra djup som man inte ofta hittar i liknande böcker. Lea i Bibeln är förstås dotter till Laban. Hon är profeten Jakobs hustru och syster till Rakel. Leas berättelse i Bibeln är en rätt sorgsen en, men i Vem är Lea? är Lea en viljestark och mäktig kvinna med en stark personlighet.

Även Hann, dommernas ledare och den högsta makten inom Domm-riket, är en karaktär som har inspirerats av kristendomen. Hann är nämligen resultatet av en artificiell befruktning av den Högsta, en otroligt intelligent kvinna som kom att föda en övernaturlig son. Således har Hann en mor, men ingen far. Det är en berättelse som förstås låter rätt bekant.

De var tillsammans tvungna att fly till underjorden, för att undkomma giriga människors begäran för Hanns övernaturliga krafter. Till skillnad från inspirationen till karaktären har Hann inte människans bästa nära om hjärtat. Han avskyr människor för vad de gjort mot både den Högsta och honom själv. Det är precis detta hat som ger handlingen dess spänning. Hur långt är Hann villig att gå för sin hämnd? Det blir svårt att säga, men någon måste slå tillbaka om människan ska ha en chans att överleva.

Summering

Vem är Lea? är en ytterst intressant bok som utspelar sig i och omkring storstaden Stockholm. En fantasybok med det inhemska Stockholm som miljö är inte något man ser särskilt ofta, vilket gör det hela ännu mer spännande. Detta är dock inte enbart en fantasybok. Här finns inslag av thrillers och deckare, med kriminella ligor, knarklangning och människohandel som teman.

Staffan Öberg har dessutom dragit inspiration från Bibeln och kristendomen – något som ger boken ett ytterligare djup. Det finns så mycket att utforska och upptäcka i Vem är Lea? att det eventuellt kan ta ett par läsningar innan man begriper sig på allt.

Lea är en speciell huvudkaraktär med mycket att erbjuda. Hon är viljestark, inspirerande och mäktig, trots sina äldre år. Det är inte ofta man får se denna typ av huvudkaraktär, särskilt i en bok med fantasytema. Det ger ett helt nytt perspektiv till genren som gör handlingen mer intressant samt djupare.

Vem är Lea? rekommenderas starkt till den som vill läsa en spännande svensk bok som utspelar sig i en fantasyvärld utan like. Perfekt för fantasyälskaren!

The following two tabs change content below.
Nabil heter jag och är grundaren av webbplatsen. Jag är, som namnet på sajten kanske avslöjar, helt galen i böcker! Jag har därför valt att starta den här sajten i syfte att publicera mina alldeles egna boktips i hopp om att det hjälper någon där ute att finna en ny bok att bläddra i. Stort lycka till i ditt sökande!

Latest posts by Nabil (see all)