Bokrecension: Middlesex av Jeffrey Eugenides

För tvÄ mÄnader sedan lÀste jag ut Middlesex av Jeffrey Eugenides och har sedan dess burit den med mig. Men det Àr inte förrÀn nu som jag kÀnner mig redo att skriva en recension.

BerÀttelsen har helt enkelt snurrat runt i skallen utan att jag har fÄtt nÄgon rÀtsida pÄ den. Att recensionen har dröjt har till viss del Àven berott pÄ att jag inte har haft nÄgon riktig press pÄ mig att krysta fram nÄgot.

Vilket har varit skönt. Jag har verkligen behövt de hÀr tvÄ mÄnaderna att smÀlta berÀttelsen om Calliope Stephanides och hennes familj.

“Jag har fötts tvĂ„ gĂ„nger: först som liten flicka en anmĂ€rkningsvĂ€rt smogfri januaridag i Detroit 1960, och sedan pĂ„ nytt som tonĂ„rspojke i ett undersökningsrum inte lĂ„ngt frĂ„n Petoskey i Michigan. LĂ€sare med specialkunskaper kan ha stött pĂ„ mig i doktor Peter Luces avhandling “Könsidentitet hos pseudohermafroditer med brist pĂ„ 5-alfa-reduktas”, publicerad i Journal of Pediatric Endocrinology 1975. Eller sĂ„ har ni kanske sett mitt fotografi i kapitel sexton i den numera beklagligtvis förĂ„ldrade Genetik och Ă€rftlighet. Det Ă€r jag som stĂ„r naken bredvid en lĂ€ngdskala pĂ„ sidan 578, med en liten svart lĂ„da framför ögonen.”

SÄ lyder det inledande stycket i Middlesex.
Calliope Stephanides Àr ett barn som föds med obestÀmd könstillhörighet och hennes förÀldrar vÀljer att uppfostra Cal som en flicka.

Men boken Àr inte bara en berÀttelsen om ett barn som strÀvar efter att finna sin könstillhörighet och sin sexualitet. Det Àr en berÀttelse om hela familjen Stephanides. Om hur farmor Desdemona och farfar Eleutherios, som etniska greker, mÄste fly frÄn det tidiga 20-talets Turkiet. Vi fÄr följa Callies förÀldrar Milton och Tessie och deras strÀvan efter den amerikanska drömmen.

Genom hela boken löper ocksĂ„ berĂ€ttelsen om den lilla gen som pĂ„ 1700-talet tar sin plats i familjens arvsmassa och 200 Ă„r senare resulterar i att Calliope Stephanides föds med brist pĂ„ 5-alfa-reduktas. NĂ„got som gör att hon ser ut som en flicka, men med manliga hormoner.

Jeffrey Eugenides vĂ€ver skickligt ihop bokens olika teman och berĂ€ttelser till en rik gobelĂ€ng. Allt sammanhĂ„llet av den vuxne Cal Stephanides röst som berĂ€ttar historien om sig sjĂ€lv, sin familj och sitt DNA.

Redan i första kapitlets första stycke slÄr Eugenides fast bokens huvudsakliga teman, nÀmligen Äterfödelse. Hur man som mÀnniska mÄste starta sitt liv pÄ nytt efter stora, omvÀlvande hÀndelser. Det gÀller inte bara Callie som Äterföds som man, utan Àven till exempel Desdemona och Lefty nÀr de mÄste lÀmna sitt gamla liv i Turkiet och skapa sig ett nytt i USA.

Bokens andra stora tema Ă€r i mina ögon könsidentitet och sexualitet. Hur dessa tvĂ„ konstrueras lika mycket genom egna val, socialt tryck och genetiskt arv. Romanen stĂ€ller pĂ„ sin spets kampen mellan arv och miljö. Skapas vĂ„r könsidentitet och sexualitet genom den miljö vi vistas i eller Ă€r vi förprogrammerade rent biologiskt?

Det sista temat som vĂ€vs in i berĂ€ttelsens gobelĂ€ng rör sig kring ras, etnisk identitet och den amerikanska drömmen. Farmor och farfar Stephanides flyr till USA pĂ„ grund av etniska motsĂ€ttningar i Turkiet mellan greker och turkar. Vidare utspelas en stor del av berĂ€ttelsen i det explosiva 60-talet dĂ„ bland annat Detroit (berĂ€ttelsens huvudsakliga geografiska fokus) skakades av kraftiga raskravaller.

MÄnga av berÀttelsens olika ingredienser syftar till grekisk mytologi. Till exempel jÀmförs Callie med Minotaurus, som var till hÀlften tjur och hÀlften mÀnniska. Vidare kallar sig den vuxne Cal, romanens berÀttare, för Teiresias. En blind siare som ocksÄ bytte kön, frÄn man till kvinna. Dessutom delar romanens protagonist namn med den episka poesins musa.

Jag har svÄrt att se nÄgra svagheter i Jeffrey Eugenides roman Middlesex. Den vÀcker sÄ otroligt mÄnga funderingar, samtidigt som den fÄr mig som lÀsare att kÀnna mig mer bildad, mer intelligent. Men den stimulerar inte bara intellektet. Den tar med lÀsaren pÄ en helt otrolig och stundtals utmattande kÀnslofÀrd.

Middlesex av Jeffrey Eugenides Ă€r en viktig bok, som vĂ€cker mĂ„nga nödvĂ€ndiga funderingar om kön, sexualitet och etnicitet. En modern bildningsroman redo att ta sin plats i 2000-talets litterĂ€ra kanon.

Dagens citat: â€œJag ser hĂ€r pĂ„ omslaget till den svenska utgĂ„van att förlaget lagt tonvikten pĂ„ immigranttemat och visst kan jag sĂ€ga att “Middlesex” blev just det. Men det var inte min avsikt frĂ„n början. Det enda jag bestĂ€mt ville var att skriva en bok som var komisk och episk. Jag hade vaga idĂ©er om en modern myt och transformationer av nĂ„got slag, eftersom förvandlingar intresserar mig. Allt det dĂ€r simmade omkring, och det som kom först var berĂ€ttarens röst.” (Jeffrey Eugenides i en intervju med DN.)

InlÀgg senast uppdaterat: 5 mars, 2022