Bokrecension: Livets ax av Sven Delblanc

Sven Delblancs Livets ax Ă€r pĂ„ sitt sĂ€tt, tack vare ett beundransvĂ€rt sprĂ„k, fullstĂ€ndigt enastĂ„ende osannolikt fantastisk – kanske aningens överdrivet men sanningen ligger rĂ€tt sĂ„ nĂ€ra. FÖR Livets ax Ă€r en bok som Ă€r oerhört övertygande utan att för den sakens skull sakna djup.

Livets ax inleds med ett slags uppvaknande för barnet som sitter vid ett vetefĂ€lt, veteax – livets ax – och dĂ€r Ă€r pĂ„ denna plats det första minnet uppstĂ„r och det stĂ„r klart att relationen till fadern kommer att vara besvĂ€rlig, hur det Ă€n gĂ„r: ”Den far som borde ge kĂ€rlek och trygghet ingav oss bara skrĂ€ck”, och det Ă€r denne fader som boken igenom sĂ€tter nivĂ„n för hur livet upplevs och det Ă€r som att denne man pĂ„ nĂ„got sĂ€tt utgör sjĂ€lva grunden för den Sven Delblanc senare blev, utan fadern ingen författare, den dĂ€r ondskan som förutsĂ€ttning.

Livet som Sven Delblanc beskriver i Livets ax Ă€r hela tiden pĂ„ grĂ€nsen, pĂ„ grĂ€nsen till LYCKA eller OLYCKA – HUNGER, GLÄDJE och SKRÄCK/PANIK, UTANFÖRSKAP och ”VĂ„ren kommer, ljuset vĂ€xer var dag.” Ă€r som att Sven Delblanc stĂ€ndigt Ă€r pĂ„ vĂ€g frĂ„n det han upplever, Ă€r det vinter kommer vĂ„r, Ă€r det lyckligt blir det olyckligt och sĂ„ fortsĂ€tter det hela boken till slutet dĂ€r det till synes, som det verkar, uppstĂ„r nĂ„gon slags frid.

Att lĂ€sa Livets ax Ă€r som att röra sig i utkanten av ett sörmlĂ€ndskt krig, du Ă€r en Ă„skĂ„dare till de subtila grymheter som troligtvis förekommer runt omkring dig, det Ă€r den sortens ondska som sĂ„ lĂ€tt banaliseras, den tyranniska ondskan som inte gĂ„r att vĂ€rja sig emot, för det Ă€r sĂ„ personligt, det Ă€r osynligt och det finns alltid nĂ„gon annan som har det vĂ€rre – sĂ„ ondskan lever vidare. I detta fall ledde det till att den lille pojken vĂ€xte upp och formulerade meningar som sĂ€rskiljer sig frĂ„n mĂ€ngden, som lyckas fĂ„nga de svĂ„rfĂ„ngade ögonblicken och som trots denna smĂ€rta inte lĂ„ter sig duperas av den som vuxen, eller som barn.

Symptomatiskt att Sven Delblanc i efterskriften skriver att han inte ville ge ut boken, det dröjde ett par Ă„r till dess att han insĂ„g att han mĂ„ste ge ut boken. Vilket kanske inte Ă€r sĂ„ mĂ€rkligt med tanke pĂ„ vad det Ă€r han skriver. Det Ă€r Ă€rligt berĂ€ttat, om hur han faktiskt lider hĂ„rt som liten, som vuxen, och det Ă€r smĂ€rtsamt att lĂ€sa men det Ă€r inte förtvivlat, det finns en kraft som stĂ€ndigt lyser igenom, vilket gör det till en berĂ€ttelse, en sjĂ€lvbiografisk berĂ€ttelse – det Ă€r en lĂ€supplevelse pĂ„ flera olika plan som inte bör förbises.

InlÀgg senast uppdaterat: 28 februari, 2022

Grundare hos 1MiljonBoktips.se
Vi Ă€r, som namnet pĂ„ sajten avslöjar, helt galna i böcker & ljudböcker! 📚

Vi har dĂ€rför valt att starta den hĂ€r sajten i syfte att publicera vĂ„ra alldeles egna boktips i hopp om att det hjĂ€lper mĂ€nniskor dĂ€r ute att finna en ny bok att blĂ€ddra i eller en ny ljudbok att lyssna pĂ„ 🎧

Just nu kan du lyssna pĂ„ ljudböcker gratis i hela 30 dagar via ljudbokstjĂ€nsten Nextory, nĂ„got vi Ă€r vĂ€ldigt mĂ„na att tipsa om dĂ„ vi tycker det Ă€r en helt fantastisk deal. Se Ă€ven till att se vĂ„r stora jĂ€mförelse av de olika ljudbokstjĂ€nsterna 👈

Stort lycka till i ditt sökande! 🙏
Team 1MiljonBoktips
Senaste inlÀggen av Team 1MiljonBoktips (se alla)