Bokrecension: Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö

Jag har läst boken Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser. Boken utspelar sig under en sommar i Närke på 1960-talet. Erik, som är huvudperson i boken, tillbringar sommaren tillsammans med sin bror Henry och sin kamrat Edmund vid familjens sommarställe Genesaret. Eriks mamma ligger döende i cancer och hans pappa jobbar på fängelset så därför har de beslutat att deras son ska få spendera sommaren i Genesaret för att få komma bort från allt en stund.

Erik och Edmund har en riktig höjdarsommar, dom solar, badar och har det allmänt skönt. “Det är en riktig höjdarsommar Erik” som Edmund säger gång på gång i boken. Men det är något som inte stämmer, Henry får ihop det med Ewa Kaludis, handbollsstjärnan Berra Albertssons fästmö och Edmund blir allt mer mistänksam. På morgonen den 8 juli hittas Berra Albertsson död vid den lilla parkeringen en bit bort från Genesaret. Edmund och Erik blir förhörda flera gånger och Henry häktas för mordet men frisläpps i brist på bevis.

Sommaren går över till höst och Erik och Edmund dras ifrån varandra och dom börjar på en ny skola. Eriks mamma dör i cancer och man hittar ingen mördare. Man får sedan följa Eriks  liv  i stora drag ända tills han blir vuxen och återfinner sin drömkvinna  som han var så förälskad i den där sommaren i början på 60-talet, Ewa Kaludis.

Hela historien slutar med att Erik då i fyrtioårsåldern återvänder till sin gamla hemstad och Genesaret. Det är på väg hem han bestämmer sig för att skriva en bok om hela historien och det är den man läser. Boken är skriven i jag-form som att Erik berättar om hela historien.

Boken är rätt så poetisk i sig och lite svårläst ibland, vissa gånger kan man få läsa om en sida för att verkligen förstå meningen med den. Boken tar upp ganska många frågor om livet, vad det handlar om och vad man ska göra av det. Ibland kan man även hitta lite  gamla uttryck och slang som kan vara svåra att förstå. Det är rätt enkelt att leva sig in i fjortonårige Eriks situation och liv, jag blev ganska fångad av boken och jag kan verkligen rekommendera den! Jag har läst den flera gånger och det är en av dom bästa böcker jag har läst!

Inlägg senast uppdaterat: 27 februari, 2022