Bokrecension: Hunden av Kerstin Ekman

Jag plockade först upp den hĂ€r boken i vĂ„ras, eftersom den Ă€r sĂ„ tunn och jag tĂ€nkte att jag behövde nĂ„got roligt som tog kortare tid att lĂ€sa. Men jag var tvungen att lĂ€gga den ifrĂ„n mig igen, för trots att Hunden Ă€r vĂ€ldigt kort, drygt hundra sidor, sĂ„ Ă€r den inte en enkel bok att lĂ€sa. Nu har jag haft mer tĂ„lamod och motivation att lĂ€sa den, och dessutom varit mer medveten om hur boken Ă€r skriven – och det Ă€r en vĂ€ldigt speciell lĂ€supplevelse.

I Hunden berÀttas historien om en liten valp som av nyfikenhet följer efter sin mamma ut till skogs, men tappar bort sig i en snöstorm och mÄste klara sig sjÀlv. Han har ingen som kan lÀra honom hur man överlever, utan allt mÄste han upptÀcka och rÀkna ut sjÀlv. Det Àr inte alltid sÄ lÀtt för en hund som Àr helt ensam. Hans berÀttelse Àr en berÀttelse om överlevnad, om ensamhet och utsatthet, men ocksÄ om skönhet och vildhet.

Framför allt annat Ă€r Hunden ett försök att skriva helt och hĂ„llet ur ett djurs synpunkt. Det var detta som fick mig att lĂ€gga undan boken första gĂ„ngen, och det som Ă€r dess största behĂ„llning nĂ€r man vĂ€l kommit in i den. Det tar ett tag, men efter nĂ„gra sidor Ă€r jag andlöst fascinerad av Kerstin Ekmans sĂ€tt att beskriva utifrĂ„n hundens ögon, mer med aningar och beskrivningar Ă€n faktiska, riktiga ord. Ordval som jag första gĂ„ngen uppfattade som dialektala Ă€r i sjĂ€lva verket byggstenar i ett sprĂ„k som grundar sig pĂ„ ett djurs sparsamma uppfattning om vĂ€rlden.

Jag tĂ€nker ofta pĂ„ en av mina favoritböcker nĂ€r jag lĂ€ser Hunden, sĂ„ klart Skriet frĂ„n vildmarken av Jack London. De tvĂ„ böckerna har en hel del gemensamt, men dĂ€r Jack Londons vildmark lyckas vara mer eggande och lockande Ă€r Kerstin Ekmans norrlĂ€ndska skog desto kargare och ogĂ€stvĂ€nligare. Boken Ă€r lĂ„gmĂ€ld men just dĂ€rför sĂ„ senigt stark. En av de saker jag gillar allra mest med boken Ă€r just att naturen inte Ă€r romantiserad alls – hĂ€r hĂ„ller hunden flera gĂ„nger pĂ„ att duka under för kyla, snö och vĂ€ta. Är det inte kallt Ă€r det för varmt och fullt med insekter som bits. Naturen Ă€r svĂ„r att navigera sig igenom, och hunden i huvudrollen mĂ„ste konstant vara pĂ„ sin vakt. Det Ă€r en enormt naturtrogen och verklig skildring av skogen och vildheten.

Jag ska inte sticka under stol med att jag ibland tycker att Hunden Ă€r lite vĂ€l lĂ„ngdragen i sina formuleringar – det Ă€r en ganska tĂ€tskriven bok nĂ€stan helt utan dialog och dĂ€r orden kretsar kring naturen och dess ljud, lukter och synintryck filtrerade genom hundens medvetande. Det Ă€r snyggt skrivet, men det Ă€r inte alltid lĂ€ttlĂ€st. Det Ă€r mĂ„nga udda ord som kĂ€nns halvt pĂ„hittade, och mĂ„nga formuleringar man mĂ„ste lĂ€sa tvĂ„ gĂ„nger. Det blir lĂ€tt poetiskt och tungt. ÄndĂ„ Ă€r boken oerhört stark och i slutet Ă€r det svĂ„rt att hĂ„lla tillbaka bĂ„de leendet och tĂ„rarna över hur finstĂ€mt vackert det blir.

Jag gillar den hÀr boken. Den kÀnns vÀldigt unik och vÀldigt originell, och framför allt kÀnns den genomtÀnkt och vÀlskriven. Jag tror aldrig att jag lÀst en bok dÀr det kÀnts som om författaren vet hur det Àr att vara ett djur, och sjÀlva djupdykningen ner i hundens medvetande Àr utan tvekan bokens allra största förtjÀnst. SjÀlva stÀmningen Àr trolsk och lÄgmÀld men ocksÄ vibrerande av farligheter och en nÀrmast djurisk kraft som verkar hÀmtad direkt ur bokens naturbeskrivningar. Att jag Àlskar hundar och Àr fascinerad av deras inneboende vildhet Àr sÄklart ocksÄ en bidragande faktor till att jag tycker sÄ mycket om den.

En rolig och personlig anekdot Àr ocksÄ att det finns en kortfilm frÄn 2003 baserad pÄ boken, och hunden som spelar huvudrollen Àr, enligt vad jag hört, en av valparna som min pappas hund var mamma Ät.

“Hunden”, 1986