Bokrecension: Getingfabriken av Iain Banks

Jag ska inte ljuga – hela anledningen till att jag ville lĂ€sa den hĂ€r boken var för hur den beskrevs pĂ„ baksidan; ondskefull, effektivt vidrig, ett frosseri i grymhet â€“ och samtidigt med orden storslagen debut och fĂ€ngslande. Till och med killen som sĂ„lde boken till mig sa att den verkade helt skruvad. Och det finns vĂ€l ingenting bĂ€ttre Ă€n kontroversiella debutromaner?

TonÄrige Frank har sedan barnsben varit en psykotisk mördare. Han bor ensam med sin pappa pÄ en ö utanför Skottlands kust, dÀr han Àgnar sin tid Ät rituella djuroffer, byggandet av vapen och Ät Fabriken som finns uppe pÄ vinden, okÀnd för alla utom han sjÀlv. Hans bror Eric har just rymt frÄn ett mentalsjukhus och Frank vÀntar, övertygad om att hans bror snart ska komma hem.

Jovisst – Getingfabriken Àr vĂ€ldigt Ă€cklig. Den beskriver i detalj tre mord pĂ„ smĂ„ barn, makabert djurplĂ„geri och vĂ„ld, och visar upp en perversitet som blir direkt motbjudande. Det blir sĂ€rskilt effektfullt eftersom boken Ă€r skriven mindre som en skrĂ€ckroman och mer som en arbetarroman, med ett realistiskt och sakligt sprĂ„k. Och sĂ„ lĂ€ser man ju allting frĂ„n Franks egen synpunkt – och för honom Ă€r detta helt normala sĂ€tt att spendera dagarna pĂ„.

Kontrasten blir skarp, och samtidigt Ă€r det just dĂ€r som den verkliga poĂ€ngen och den riktiga skrĂ€cken finns – i sĂ€ttet Frank tĂ€nker, sĂ€ttet han blivit uppfostrad och lĂ€rd att bete sig.

Han Àr övertygad om att allting hÀnger ihop, att det finns ett sammanhÀngande syfte i allt han gör,och sjÀlv spelar han en viktig roll. Och i det blir Getingfabriken snarare en bok som konfronterar religion och samhÀlle, och dess inverkan pÄ den enskilda mÀnniskan. IstÀllet för att bara bli ett frosseri i brutalitet blir Getingfabriken en mÄngbottnad roman som dessutom Àr vÀldigt bra skriven.

Det Ă€r en bok som Ă€r smart upplagd, och  mĂ€rkligt fascinerande. Framför allt finns det, tro det eller ej, en slags vriden humor i den som lyfter boken till höjder den inte hade nĂ„tt om den varit gravallvarlig. Det finns en underfundig, mörkt och ironisk lĂ€ttja i den som gör att det inte bara blir en smart bok, utan ocksĂ„ en som Ă€r vĂ€ldigt underhĂ„llande.

Trots att boken knappast beskriver ett helt samhÀlle sÄ blir Frank ÀndÄ en slags envar och det gÄr att lÀsa boken som en slags kritik mot samhÀlle och religion. Och faktiskt har jag redan frÄn sida ett en kÀnsla av att vilja kategorisera den hÀr boken som en dystopi. Tankarna gÄr stÀndigt till A Clockwork Orange, som har mÄnga gemensamma nÀmnare med Getingfabriken.

Men det finns saker som stör mig – kanske framför allt de sista sidorna, som jag ogillar av samma anledning som jag ogillade den ursprungliga epilogen till A Clockwork Orange. HĂ€r lĂ„ter Banks sin huvudperson resonera och förklara sitt beteende, och det Ă€r sĂ„ totalt onödigt nĂ€r jag redan förstĂ„tt.

HÀr skriver boken mig pÄ nÀsan som lÀsare, och Àven om de sidorna ger ett nödvÀndigt slut Ät nÄgra lösa trÄdar Àr det synd att den slutar pÄ ett sÄ övertydligt vis nÀr den dittills varit sÄ bra pÄ att fÄ fram vad den vill genom att lÄta lÀsaren lÀsa mellan raderna.

Jag tror att det Ă€r lĂ€tt att fastna i sjĂ€lva Ă€ckelfaktorn i Getingfabriken, och inte kunna ta sig förbi de vidrigheter som den skildrar pĂ„ ett sĂ„ neutralt sĂ€tt. Och dĂ„ stannar ocksĂ„ boken dĂ€r, som en slags “litterĂ€r motsvarighet till en vĂ„ldsvideo” som en kritiker uttryckte det.

DÄ blir den heller inte mer Àn sitt blod, sitt vÄld och sin perversitet. Men om man lÀser mellan och under det dÀr, sÄ blir Getingfabriken en smart, vass och vÀldigt lÀsvÀrd roman som provocerar sin lÀsare till att tÀnka efter ordentligt.

“The Wasp Factory”, 1984

InlÀgg senast uppdaterat: 27 februari, 2022