Bokrecension: Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson

Gud hjĂ€lpe mig – jag tycker om en deckare! FlĂ€mt! Nej, men Ă€rligt talat. Efter att ha tyckt föregĂ„ngaren MĂ€n som hatar kvinnor var rĂ€tt tam och inget att oja sig över sĂ„ Ă€r Flickan som lekte med elden sjukt spĂ€nnande. Faktiskt. Men Ă„terigen Ă€r det knappast handlingen utan karaktĂ€rerna som gör berĂ€ttelsen vĂ€rd att lĂ€sa. Lisbeth Salander Ă€r onekligen en av de mest fascinerande karaktĂ€rer jag stött pĂ„, om jag nu ska stĂ€mma in i hyllningskören.

I Flickan som lekte med elden blir hon efterlyst med namn och bild i hela Sverige, misstÀnkt för morden pÄ tre personer. TvÄ av dem Àr vÀnner till Mikael Blomkvist, och trots att bevismaterialet starkt kopplar Lisbeth till morden vÀgrar han tro pÄ hennes skuld.

NÀr allt kommer omkring Àr han en av de som kÀnner Lisbeth Salander allra bÀst, och det verkar helt obegripligt att hon skulle ha mördat just de hÀr mÀnniskorna. Visst Àr hon kapabel till att döda,det har han ju sett sjÀlv, men hon saknar motiv. Eller? NÀr polisutredningaen tar sin början upptÀcker Mikael att han kanske inte alls kÀnner Lisbeth sÄ bra som han trott.

Boken har en del brister som jag spontant antar kommer frĂ„n Stieg Larssons förflutna inom journalistiken. Han vill gĂ€rna redogöra och berĂ€tta fakta och bakgrund istĂ€llet för att visa. Och som bekant Ă€r ”visa istĂ€llet för att berĂ€tta” en grundregel inom kreativt skrivande. Dessutom Ă€r mycket av dialogen mĂ€rklig, men allt det hĂ€r har jag redan berĂ€ttat om nĂ€r jag pratade om MĂ€n som hatar kvinnor.

Det finns smĂ„saker som stoppar upp berĂ€ttelsen sĂ„ mycket mer Ă€n nödvĂ€ndigt och som fĂ„r den att lĂ„ta stolpig. Ta bara det hĂ€r med att folk hela tiden kallar varanda vid efternamn eller fullstĂ€ndiga namn. VEM GÖR SÅ i Sverige, om jag fĂ„r frĂ„ga? Om inte efternamnet gĂ„r som smeknamn tycker iallafall jag det Ă€r extremt jobbigt att hela tiden gĂ„ runt och kalla folk vid bĂ„de för- och efternamn.

Men faktum kvarstÄr, att Àven om Stieg Larsson inte kommer att fÄ ett postumt Nobelpris i litteratur för sitt sprÄk, sÄ Àr Flickan som lekte med elden en extremt spÀnnande historia. Jag gillar att fÄ mer insyn i Lisbeth Salanders liv, och jag gillar att den hÀr boken sÀtter huvudpersonerna i centrum istÀllet för att bara anvÀnda sig av dem som redskap, vilket var fallet lite i MÀn som hatar kvinnor.

Ju mer jag lĂ€ser av den andra boken, desto mer inser jag att den Ă€r vĂ€ldigt olik MĂ€n som hatar kvinnor – det hĂ€r Ă€r ingen mordhistoria dĂ€r tvĂ„ personer grĂ€ver ned sig i en massa fakta för att lösa en gĂ„ta som Ă€r centrum i boken, utan istĂ€llet en jakt pĂ„ vem Lisbeth Salander egentligen Ă€r. Det Ă€r hon och inte brottet i frĂ„ga som spelar huvudrollen.

Och just det Àr mycket mer intressant Àn den traffickinghÀrva som utgör en bakgrund, och intressantare Àn alla vapen och tidningar och brottsbekÀmpning som boken dras med. Skit i pistolaction och ge mig mer psykologi, mer karaktÀrsdjup, vill jag sÀga. Och Stieg Larsson lyssnar, och kompromissar mer Àn vÀl.

En annan skillnad mellan MÀn som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden Àr att den hÀr boken betydligt mindre sjÀlvstÀndig Àn vad den första var. Det Àr lite som om Stieg Larsson har skrivit en bok, men sedan insett att han inte var klar med karaktÀrerna pÄ lÄnga vÀgar Àn, och satt sig för att skriva klart om dem.

Flickan som lekte med elden har en betydligt mer markant cliffhanger pÄ sista sidan som faktiskt fick mig att direkt börja pÄ nÀsta bok, Luftslottet som sprÀngdes, bara för att se vad som skulle hÀnda. Och jag fann att det inte fanns det minsta glapp i historien mellan den andra och den tredje boken, medan det finns ett tidshopp pÄ över ett Är mellan den första och den andra.

PĂ„ det stora hela Ă€r Flickan som lekte med elden en sjusatans spĂ€nnande berĂ€ttelse, dĂ€r karaktĂ€rerna fĂ„r ta den plats de behöver och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt blir vĂ€ldigt levande. Jag gillar den. Jag gillar spĂ€nningen. Jag gillar den feministiska vinkeln. Och framförallt gillar jag Lisbeth Salander.

InlÀgg senast uppdaterat: 3 mars, 2022