Bokrecension: Fight Club av Chuck Palahniuk

Högst upp i Parker Morris-byggnaden stÄr tvÄ mÀn. En av dem, vid namn Tyler Durden, har kört in en pistol i munnen pÄ den andre, som inte har nÄgot namn. Den namnlöse vet att om man blandar salpetersyra med svavelsyra och glycerin fÄr man nitroglycerin. Han vet det för att Tyler vet det. Han vet ocksÄ att byggnaden de stÄr pÄ kommer att sprÀngas i luften om tio minuter. Han vet det, för att Tyler vet det.

Det hela började med att han inte kunde sova. Verkligheten blir underlig nÀr man inte sover.

Till slut vet man inte nÀr man Àr vaken, om man existerar över huvud taget. Det enda sÀttet att fÄ sova Àr att umgÄs med döende mÀnniskor. Att gÄ pÄ möten för cancersjuka under falskt namn. FÄ grÄta ut hos andra som tror att man Àr lika döende som de.

Sedan dök Marla Singer upp och förstörde allting. Hon Àr smal som ett skelett och kedjeröker. Hennes livsfilosofi Àr att hon kan dö nÀr som helst. Hennes livs tragedi Àr att hon inte gör det.

Och sedan möter han Tyler Durden. Tyler som Àr allt han sjÀlv inte Àr. Som Àr fri. Som Àr stark. SjÀlvstÀndig. Helt och hÄllet sin egen. Tillsammans upptÀcker de att slagsmÄl Àr nyckeln, att sjÀlvförverkelse aldrig varit lösningen, men att sjÀlvdestruktionen kanske Àr det. De drar med andra i sina slagsmÄl, nÀtterna nÀr de lever för knytnÀvarna och smÀrtan. Fight Club bildas.

Men sĂ„ börjar Tyler försvinna. Vem Ă€r han egentligen? Och Fight Club vĂ€xer, tar sig ur klubblokalen och ut i samhĂ€llet som Projekt Förödelse dĂ€r det tar sig oanade konsekvenser

Man Àr inte riktigt fri förrÀn man inte har nÄgot kvar att förlora. Det vet han. Men Marla dÄ, Àr inte hon nÄgot att förlora?

Ännu en bok dĂ€r det Ă€r nĂ€st intill omöjligt att Ă„terge lagom bitar av handlingen pĂ„ ett bra sĂ€tt. NĂ„ja. Jag gjorde mitt bĂ€sta.
Första gÄngen jag sÄg filmen Fight Club blev jag totalt förÀlskad, köpte filmen, sÄg den flera gÄnger till pÄ rad, skrev ner citat, lÀste om dess betydelse, dess innebörd. Och upptÀckte att den Àr baserad pÄ en bok.

Att jag sett filmen sÄ mÄnga gÄnger och i princip kan den utantill gör lÀsupplevelsen enbent. Jag jÀmför hela tiden med filmen, hör Edward Nortons röst istÀllet för min egen inre nÀr jag lÀser, ser scenerna med Brad Pitt och Helena Bonham Carter framför mig och kan nÀstan höra bakgrundsmusiken. DÀrför ser jag mig sjÀlv som mer eller mindre okapabel till att recensera den hÀr boken.

Men jag ska vÀl ÀndÄ ta och göra ett försök.

Det Àr först och frÀmst en vÀldigt intensiv berÀttelse, skriven pÄ ett avhugget, ryckigt och snudd pÄ förvirrande sÀtt.

Vi befinner oss i huvudet pÄ en sjuk mÀnniska, en man utan namn, och vi har inga garantier för vad som Àr verkligt och vad som Àr hallucinationer. Det kan vara svÄrförstÄtt men Àr samtidigt njutbart i sin originalitet.

Det Ă€r en bok om ett sjukt samhĂ€lle, om nutidens meningslöshet, om att ”spendera timme efter timme pĂ„ ett jobb vi hatar för att kunna köpa saker vi inte behöver.” Det handlar om att lĂ€ra kĂ€nna sig sjĂ€lv, inse vem man Ă€r och vad man gĂ„r för, men ocksĂ„ om att tappa bort sig sjĂ€lv, acceptera sina egna brister och omfamna det negativa, den mörka sidan (eller sanningen?) av vĂ€rlden och inse vĂ€rldens jĂ€vlighet.

Man skulle kunna sĂ€ga att Fight Club Àr en identitetskris, satir, perversitet, vĂ„ldsamhet, samhĂ€llskritik, galenskap och sjĂ€lvförverkligande – allt pĂ„ samma gĂ„ng. Dessutom Ă€r det en skruvad kĂ€rlekshistoria som spyr galla över vĂ„r strukturerade tillvaro, som uppmanar oss att sluta vara en skock fĂ„r, men ocksĂ„ fĂ„ oss att inse att det Ă€r just vad vi Ă€r.

Det Àr en vÀldigt intressant lÀsupplevelse, eftersom den Àr sÄ annorlunda skriven. MÄnga gÄnger kastas man in i en situation som bara lÄngsamt, lÄngsamt nystar upp sig inför ögonen pÄ en ju mer man lÀser, och ÀndÄ Àr det sÄ mycket som ligger kvar i det dolda som vi sjÀlva mÄste rÀkna ut. Det blir en av de dÀr sÀllsynta böckerna som krÀver mer av lÀsaren, som tvingar till eftertanke och tolkning.

Jag önskar lite att jag lÀst boken innan jag sÄg filmen, men det Àr inget jag kan Àndra pÄ nu. Dessutom hÄller sig filmen vÀldigt nÀra sin förlaga, om Àn pÄ ett aningen annorlunda sÀtt. Jag kan hitta en hel del exakta fraser och citat i boken som anvÀnds i filmen, pÄ nÀstan varje sida, vilket jag verkligen uppskattar trots att den svenska översÀttningen stÄr lite ivÀgen.

”Fight Club”, 1996

InlÀgg senast uppdaterat: 28 februari, 2022