Bokrecension: Envar av Philip Roth

PÄ hans begravning finns hans tre exfruar, hans tvÄ söner som alltid hatat honom och hans förlÄtande, goda dotter. Hans storebror Howie Àr dÀr, liksom hans gamla arbetskollegor frÄn reklambyrÄn som han pensionerade sig ifrÄn för flera Är sedan. DÀr finns nÄgra av de Àldre mÀnniskor som han hÄllt mÄlarkurser för, och den objudna Àlskarinnan frÄn mÄnga Är tillbaka.

Hans liv har varit stormigt; fullt av kvinnor och nöjen, men med Ă„ren alltmer styrt av sjukhusbesöken – det första nĂ€r han bara var liten pojke och fick operera bort ett brĂ„ck i ljumsken. Sen dess verkar det bara ha gĂ„tt utför – brusten blindtarm, förkalkningar i Ă„drorna, hjĂ€rtoperation pĂ„ hjĂ€rtoperation tills den oundvikliga döden intrĂ€ffar.

Det hĂ€r Ă€r allt jag kan skriva om den hĂ€r boken. Jag vet inte vad mer jag kan sĂ€ga som inte bara Ă€r tomt Ă„terberĂ€ttande av handlingen. Som ni sĂ€kert gissat sĂ„ Ă€r vĂ„r huvudperson namnlös – en liten vink Ă„t 1400-talsdramat Speletomenvar pĂ„ vilken Ă€ven titeln syftar pĂ„. Just titeln vill gĂ€rna fĂ„ en att tro att huvudpersonens liv skulle kunna vara allas, och till viss del stĂ€mmer vĂ€l det (Ă€ven om jag inte tror att genomsnittsmannen har tre förstörda Ă€ktenskap, en karriĂ€r pĂ„ en reklambyrĂ„ och en bror som Ă€r miljonĂ€r). Det Ă€r lite som att ta vem som helst pĂ„ gatan och bli inkastad i hans liv.

Boken Ă€r en slags biografi som, vad jag förstĂ„tt, har en del drag av författarens eget liv. Den har egentligen ingen spĂ€nnande intrig eller andlös spĂ€nning – det Ă€r ett liv frĂ„n början till slut – eller frĂ„n slut till början skulle man kanske kunna sĂ€ga, eftersom boken börjar med huvudpersonens egen begravning. SjĂ€lva berĂ€ttelsen Ă€r ganska rörig och uppluckrad, olika episoder av huvudpersonens liv huller om buller som först tillsammans skapar en enhetlig bild.

Det stora temat genom boken Ă€r död. Det handlar om sjukdom och Ă„lderdom, om vemodet i Ă„ldrandet och önskan att vara frisk och hel och ung igen. Trots att boken bĂ€r pĂ„ dessa tunga och ganska svĂ„ra Ă€mnen, sĂ„ blir den aldrig sentimental – tack och lov. Den klarar balansgĂ„ngen pĂ„ ett oerhört imponerande vis och blir till en varm och nĂ€stan mysig berĂ€ttelse trots döden och sjukdomarna och ensamheten. Den Ă€r smart skriven pĂ„ ett sĂ€tt jag verkligen uppskattar.

Trots att jag verkligen gillar lÀsupplevelsen sÄ skulle jag aldrig strÀcka mig till att kalla den en wow-bok. SÄ bra Àr den inte i mina ögon. Den Àr lÀsvÀrd och ganska avslappnande (Ätminstone efter att, som jag, ha lÀst mig igenom en historisk grundkurs i litteratur med svÄrsmÀlta böcker frÄn hundratals Är före Kristus), men inte mer Àn sÄ.

”Everyman”, 2006

InlÀgg senast uppdaterat: 24 februari, 2022