Bokrecension: En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie

En halv gul sol har existerat i min periferi i flera Ă„r, liksom Chimamanda Ngozi Adichie sjĂ€lv. Jag har mĂ„nga gĂ„nger stĂ„tt och tittat pĂ„ hennes böcker pĂ„ biblioteket, men inte lĂ„nat nĂ„gon eftersom deras blotta tjocklek har kĂ€nts tröttsam. Men sĂ„ fick jag se ett av Adichies Ted Talks till skolan för ett par veckor sedan, och blev golvad av hennes personlighet och förmĂ„ga att uttrycka sig – och jag gick och köpte den hĂ€r boken.

Det Àr sextiotal i ett Nigeria som prÀglas av politiska motsÀttningar och konflikter. Olanna och Kainene Àr tvillingsystrar frÄn övre medelklassen, som Àr mer olika Àn lika. Olanna har en relation med den högljudde revolutionÀren Odenigbo, medan Kainene trÀffar den blyga och försynta britten Richard. NÀr inbördeskriget 1967 blir ett faktum och Biafra utropas som en egen stat faller deras liv samman. Under de tre Är som Biafra existerar mÄste allting som betyder nÄgot omvÀrderas, och sjÀlva tillvaron blir en prövning att överleva.

Jag mĂ„ste medge att en av anledningarna till att jag aldrig lĂ€st Adichie beror pĂ„ att hon skriver om Nigeria. Jag har ingen koll pĂ„ Nigeria över huvud taget, och Biafra Ă€r ett ord jag bara stött pĂ„ i samband med svĂ€lt och katastrof. Förutom att den Ă€r en fantastisk bok, sĂ„ har En halv gul sol lĂ€rt mig enormt mycket som jag inte hade nĂ„gon aning om, och för det Ă€r jag vĂ€ldigt tacksam.

Det Ă€r svĂ„rt att beskriva vad boken handlar om eftersom den utspelar sig under en lĂ„ng period – man fĂ„r följa en familj frĂ„n början pĂ„ sextiotalet till slutet av Biafras existens, och under tiden hĂ€nder mycket som förĂ€ndrar karaktĂ€rerna. DĂ€rför har jag svĂ„rt för bokens baksida och hur den avslöjar massor som inte hĂ€nder förrĂ€n vĂ€ldigt lĂ„ngt in – en grej som beskrivs pĂ„ baksidan hĂ€nder inte förrĂ€n efter 550 sidor, vilket Ă€r en helt enormt lĂ„ngdragen spoiler!

Hur som helst Àr det verkligen karaktÀrerna som gör den hÀr boken. Den Àr framför allt centrerad kring den sympatiska och vackra Olanna och hennes sarkastiska, kyliga syster, men har ett brett persongalleri som ger boken ett sprakande liv. Bland annat fÄr man följa den godhjÀrtade Ugwu, en ung pojke frÄn en fattig by som börjar arbeta som tjÀnare hos den bildade Odenigbo, och som snabbt blir en viktig del av familjen. Den tafatte och blyga Richard som kÀmpar för att hitta sin plats i samhÀllet som vit man spelar ocksÄ en central roll.

Men Àven om det Àr karaktÀrerna som bÀr upp den hÀr romanen sÄ handlar det ocksÄ mycket om Adichies sprÄk, hennes intensitet och kraft som författare. I kombination med sÄ vÀltecknade karaktÀrer blir romanen otroligt engagerande. SjÀlva lÀsningen har varit nÀst intill berusande, det enda jag har velat göra Àr att lÀsa, och trots att boken Àr sÄ tjock sÄ har den gÄtt fort och lÀtt att ta sig fram i. Att den handlar om krig och fruktansvÀrda hÀndelser som Àgt rum pÄ riktigt gör naturligtvis lÀsningen tyngre, men gör ocksÄ att den kÀnns desto viktigare.

För jag vet ju ingenting om det hÀr, och jag kan bli arg pÄ det. Varför vet jag sÄ lite om ett sÄ fruktansvÀrt krig? Varför fÄr man inte lÀra sig om sÄdana hÀr saker, varför de hÀnder och hur de pÄverkar oss? Vi vill gÀrna se att Afrika och mellanvÀstern Àr platser skilda frÄn oss i Europa och vÀstvÀrlden, med mÀnniskor vi inte kan förstÄ oss pÄ. En halv gul sol blir nÀr den Àr som bÀst ett slag i ansiktet pÄ den uppfattningen, en bok som om och om igen sÀger; VÀrlden var tyst nÀr vi dog.

Jag ska inte lĂ„tsas att jag förstĂ„r all politik som boken ocksĂ„ handlar om – Storbrittanien, Ryssland och USA:s roller, kupperna som Ă€gde rum och spĂ€nningarna mellan de olika folken, men jag inser ocksĂ„ att det Ă€r inte Ă€r detta som Ă€r det allra viktigaste. I slutĂ€ndan handlar boken Ă€ndĂ„ om mĂ€nniskor – mĂ€nniskor som mĂ„ste se saker ingen borde behöva se, och som blir Ă€rrade för alltid av vad de tvingas gĂ„ igenom. I grund och botten Ă€r En halv gul sol en ytterst mĂ€nsklig bok om mĂ€nskligt lidande, som kĂ€nns viktig ocksĂ„ idag eftersom den tjĂ€nar som en pĂ„minnelse om hur krig pĂ„verkar oss, oavsett vilken vĂ€rldsdel vi bor i, vilken religion vi tillhör eller vilken hudfĂ€rg vi har.

“Half of a Yellow Sun”, 2006