Bokrecension: Den gamle och havet av Ernest Hemingway

Den hĂ€r boken har stĂ„tt lĂ€nge i min hylla. Jag tog med den hem frĂ„n biblioteket dĂ€r de hade gallrat ut den till förmĂ„n för en nyare version, och exemplaret som jag har Ă€r gammalt, slitet och trasigt sĂ„ till den grad att trĂ„darna som hĂ„ller ihop sidorna sticker ut Ă„t alla hĂ„ll, och biblioteksplasten Ă€r bucklig och gulnad. ÄndĂ„ finns det nĂ„got i allt detta slitage som tilltalar mig, som om boken varit ute pĂ„ Ă€ventyr.

En av anledningarna till att jag vÀntat sÄ lÀnge med att lÀsa Den gamle och havet Àr att jag nÀstan varit lite rÀdd för den. Den inger liksom en sÄdan respekt, trots sina knappt hundra sidor. Förutom Berg som vita elefanter har jag inte lÀst nÄgonting av Hemingway, och jag har varit rÀdd att jag inte skulle tycka om den hÀr boken.

Men jag borde inte ha oroat mig. Just mitt exemplar har ingen sammanfattning av handlingen pÄ baksidan, och att fÄ ge sig in i den hÀr boken utan att veta nÄgonting om vad den handlar om har varit en stor fördel.

Den gamle fiskaren Santiago har inte fÄtt nÄgon fÄngst pÄ mer Àn Ättio dagar. Den unge pojken han lÀrt upp har blivit tvingad ombord pÄ en annan bÄt som inbringar mer fÄngst, och den gamle bestÀmmer sig för att bege sig Ànnu lÀngre ut i hopp om att fÄ in en fisk som kan vara vÀrd alla de dagar han kommit hem tomhÀnt. Och med sitt livs fÄngst pÄ kroken börjar en kamp pÄ liv och död mellan mÀnniska och djur.

UpplĂ€gget pÄ Den gamle och havet Àr förvĂ„nansvĂ€rt enkelt och avskalat. Med sin korta lĂ€ngd, sitt sparsamma persongalleri och enda viktiga storyline pĂ„minner boken mer om Ă€n novell Ă€n om en roman. Detta Ă€r inte negativt – det gör den lĂ€ttlĂ€st och enkel att ta till sig, men jag Ă€r Ă€ndĂ„ förvĂ„nad. Min bok Ă€r pĂ„ 96 sidor, och dĂ„ tar Ă€ndĂ„ de stora illustrationerna upp mycket plats pĂ„ var och varannan sida.

SprĂ„ket Ă€r avskalat och lĂ€tt att lĂ€sa, men utan att för den sakens skull bli trĂ„kigt. Det fĂ„r fĂ€rg av de gammalmodiga orden som finns Ă„tminstone i min utgĂ„va av boken frĂ„n början pĂ„ sextiotalet – delfiner heter dolphiner och citroner heter limoner, bland annat, vilket Ă€r roligt och lite udda. Annars Ă€r sprĂ„ket sakligt men pricksĂ€kert och det pĂ„minner mig om det hos Jack London som jag uppskattar vĂ€ldigt mycket, som skapar stora effekter genom att vara vĂ€ldigt exakt och lĂ„gmĂ€lt.

OcksÄ tematiken kring mÀnniska och natur Àr nÄgonting som Den gamle och havet har gemensamt med Jack London, och det Àr mer fÀngslande Àn vad man skulle kunna tro att lÀsa om den gamle mannen och hans kamp mot fisken, som under större delen av boken befinner sig under ytan uto synhÄll.

Striden mellan dem Ă€r pĂ„ liv och död, men det finns en oerhörd respekt och beundran i relationen mellan jĂ€gare och byte – under den utdragna kampen börjar den gamle sympatisera och fundera över fisken som han har pĂ„ kroken, och det moraliska i jakten och dödandet. Men relationen till fisken prĂ€glas samtidigt av vĂ€rdighet och stolthet.

PÄ sÄ sÀtt blir Den gamle och havet inte en roman som sÀtter mÀnniska mot natur för att se vem som ska vinna, utan snarare en bok som vill peka ut mÀnniskans plats i naturen och öka vÄr respekt för det vi har omkring oss.

Jag blev vĂ€ldigt förtjust i Den gamle och havet â€“ den Ă€r betydligt mer lĂ€ttlĂ€st Ă€n vad jag hade förvĂ€ntat mig och handlingen Ă€r förvĂ„nansvĂ€rt medryckande i sin enkelhet. Det Ă€r bĂ„de en psykologisk roman mĂ€sterligt skriven ur den gamle fiskarens torftiga men sympatiska perspektiv och en spĂ€nnande bok dĂ€r man vĂ€ntar för att fĂ„ se vem av de tvĂ„ som ska vinna. Det finns mĂ„nga underliggande teman som gör att boken kĂ€nns komplex och större Ă€n vad den verkar, och det Ă€r kul att fĂ„ tĂ€nka efter lite som lĂ€sare utan att berĂ€ttelsen blir mer svĂ„rförstĂ„dd för det. Den Ă€r bĂ„de vacker och vemodig och jag gillar stĂ€mningen i den.

Jag rekommenderar verkligen Den gamle och havet – med sitt novelliknande upplĂ€gg tar den inte alls lĂ„ng tid att lĂ€sa och det Ă€r en vĂ€ldigt bra och lĂ€svĂ€rd roman som lyckas vĂ€cka stora tankar med vĂ€ldigt smĂ„ medel.

“The Old Man and the Sea”, 1952