Bokrecension: Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Beräknad lästid: 5 minuter ⏳

Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren har tillsammans skrivit boken Cirkeln, den första delen i Engelsforstrilogin, som gavs ut i april 2011. Boken börjar med att Elias, som går första året på Engelsforsgymnasiet, är inne hos rektorn på samtal eftersom han slarvar med skolan. När han kommer ut från rektorns kontor, känner han hur något tar över hans kropp, och en röst styr honom mot toaletterna; de som ligger högst upp i skolan, där ingen någonsin brukar vara.

Rösten säger till honom att det är lika bra att göra slut på lidandet, att det kommer vara så skönt att släppa livet. Den tvingar Elias att slå sönder spegeln som sitter över handfatet, och han väljer noga ut en vass glasskärva. Han sätter sig i ett av toalettbåsen och börjar skära i underarmarna. Han skär djupare och djupare och till slut svimmar han, och förblöder.

Bokens början får ett abrupt slut då Elias dör, och berättelsen tar en ny rikting då Mats och Sara skriver om sex tjejer, som visserligen går på samma skola som Elias, men annars har de ingenting gemensamt. En av de tjejerna är Minoo, som hittar Elias död på toaletten. Det handlar ganska mycket om Minoo, men mycket kretsar också kring de andra tjejerna: Linnea (som är Elias bästa kompis), Ida, Vanessa, Rebecka och Anna-Karin. Det är som att berättelsen byter huvudperson, då det berättas utifrån de olika tjejernas perspektiv.

Handlingen fortsätter med att alla sex tjejer vaknar med en brandrökslukt i håret, och en natt, då månen är blodröd, tar något över deras kroppar, och de förs till den gamla övergivna folkparken. Nicolaus, skolans konstiga vaktmästare, finns också där. Nicolaus vet något som kan vara bra att ha som ledtråd eller som kanske till och med är lösningen, fast han kan inte komma ihåg vad. Ingen förstår hur de har kommit dit, och vad de gör där. Ingen vill vara där, men de förstår att det måste finnas en mening med det.

Efter ett antal dagar börjar några av flickorna att få krafter utöver det vanliga. Anna-Karin kan få folk att göra saker med hjälp av tankekraft, Rebecka upptäcker att hon kan få saker att börja brinna med hjälp av sin egen koncentrationsförmåga, Vanessa kan göra sig osynlig och Ida kan se inom vilket område en person befinner sig med hjälp av sitt halsband och en karta.

Tjejerna får reda på att Adriana Lopez, skolans rektor, kan hjälpa dem. Hon säger att tjejerna är häxor, precis som hon själv, och att de är De Utvalda. Utan varandra kommer de inte klara sig. Cirkeln måste vara sluten. Men Rebecka tar självmord, hon hoppar från skolans tak och faller mot en säker död. Eller var det ett självmord? Tjejerna måste fortsätta att kämpa, fast till en början vet de inte mot vad, men det klargör rektorn för dem. De kämpar mot ondskan, och tillsammans ska de rädda världen från dess undergång.

Jag tycker att Cirkeln är en riktigt bra bok. Den är ju inte sanningsenlig, men jag gillar sådana böcker. Denna boken blir extra bra, då den utspelar sig i Engelsfors, en liten by som finns på riktigt och faktiskt ligger utanför Borlänge. Det gör att man kanske kan tänka sig in bättre i boken, och känslan blir verkligare. Man kan verkligen tänka sig in i deras situation och man är med hela tiden i vad som händer.

Boken är ibland väldigt otäck och sorglig, men man vill bara fortsätta att läsa ändå. Spänningen är otroligt hög, och just det att kampen om att rädda världen från dess undergång pågår samtidigt som det vardagliga livet rullar på, gör det extra spännande. Det blir som att man delar en hemlighet med De Utvalda, rektorn, Nicolaus och demonerna, eftersom det i princip inte är någon mer än dem och man själv som vet vad som pågår.

Boken är väldigt bra skriven, då man aldrig kan föreställa sig vad som ska hända här näst. Man får allting tydligt beskrivet. De har så olika personligheter, så det är bra att författarna skriver boken så att tjejerna berättar hur de tycker, ser och tänker runt saker och ting.