Bokrecension:Recension – The Body Finder

Originalets titel: The Body Finder

Författare: Kimberly Derting
Serie: The Body Finder #1
SprÄk: Engelska
Förlag: HarperTorch
Sidor: 327

Handling: Violet har en förmÄga som ingen annan har. Man skulle kunna se det som ett sjÀtte sinne. Hon kan kÀnna döda kroppar, men bara de kropparna som tillhört mÀnniskor som blivit mördade. Kropparna lÀmnar ett eko efter sig ett eko som finns bÄde hos den mördade och hos mördaren. I hela sitt liv har hon sÀtt sin förmÄga som nÄgot hemskt men nÀr en seriemördare gÄr fri och mördar unga tjejer i staden hon bor i sÄ inser Violet att hon Àr den enda som kan hjÀlpa polisen att fÄnga mördaren. Samtidigt som allt det hÀr hÀnder börjar Àven nÄgot annat hÀnda, Violet börjar utveckla kÀnslor för Jay, bÀsta kompisen hon haft sen hon var liten.

KaraktĂ€rer: Jag vet egentligen inte riktigt vad jag ska sĂ€ga om Juliette, hon var inte direkt sĂ„ unik av sig
 Hon var vĂ€l (om man bortser frĂ„n hennes förmĂ„ga) en ganska vanlig tonĂ„rstjej som inte Ă€r populĂ€r men som Ă€ndĂ„ har vĂ€nner och som blir kĂ€r i sin killkompis. NĂ„got som vi alla nog lĂ€st om förut. SĂ„ karaktĂ€rerna blev jag tyvĂ€rr ganska besviken pĂ„.

Tankar om boken: Storyn, det hela med att hon kan kĂ€nna sig till mördade personer tycker jag lĂ€t vĂ€ldigt överdrivet och fĂ„nigt nĂ€r jag först hörde om boken. Men det var Ă€ndĂ„ nĂ„got med den som gjorde att jag ville börja lĂ€sa den och boken var sĂ„ mycket bĂ€ttre Ă€n vad jag trodde den skulle vara. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt övertrĂ€ffade den verkligen mina förvĂ€ntningar (Ă€ven om jag hade ganska lĂ„ga förvĂ€ntningar). Jag gillade Ă€ven hur de hade fĂ„tt till en riktigt bra blandning av det romantiska tonĂ„rslivet som sker i bakgrunden och de spĂ€nnande mordgĂ„tor som hon kĂ€nner sig tvungen att lösa. Jag mĂ„ste faktiskt sĂ€ga att för att vara en deckare (jag gillar inte deckare) sĂ„ gillade jag den vĂ€ldigt mycket. Även sprĂ„ket kĂ€ndes bra, det var inge överdrivet svĂ„rt att hĂ€nga med i utan det gick vĂ€ldigt bra Ă€ven om den var pĂ„ engelska. Jag kommer nog att lĂ€sa nĂ€sta bok i serien. 🙂

Betyg: 7/10. Med lite unikare karaktÀrer skulle nog boken fÄtt högre betyg men just nu stannar betyget pÄ en 7:a.
Jag rekommenderar boken till de som vill ha en blandning mellan tonÄrsliv och mordgÄtor.