Bokrecension:Kodnamn Verity av Elizabeth Wein

Genre: Förr i tiden, drama, snyftare
Antal sidor: 330
Utgiven: 2012
Förlag: Gilla Böcker (tack för recex!)

Året Ă€r 1943. En kvinnlig brittisk agent arresteras av Gestapo i det naziockuperade Frankrike. Efter veckor av tortyr gĂ„r hon med pĂ„ att avslöja allt, och börjar skriva sin bekĂ€nnelse. Det blir berĂ€ttelsen om piloten Maddie som flög henne till Frankrike, om deras vĂ€nskap och kamp för överlevnad. BerĂ€ttelsen om Verity.

I berĂ€ttarstil sĂ„ Ă€r det hĂ€r nĂ„got helt nytt. Wow. I första delen skriver agenten Queenie sin berĂ€ttelse i tredje person frĂ„n sin bĂ€sta vĂ€n Maddies perspektiv. Ibland kommer smĂ„ notiser och egna synpunkter frĂ„n Queenie, vilket Ă€r underbart; det fĂ„r det att kĂ€nnas som att Queenie riktar sig direkt till lĂ€saren. Tack vare detta fĂ„r man en klar bild av karaktĂ€ren Queenie; en modig och uppkĂ€ftig ung kvinna, som kan berĂ€tta sin historia med bĂ„de sarkasm och mörk humor, trots att hon har blivit torterad i veckor och att hennes framtid inte ser annat Ă€n mörk ut.  Andra delen berĂ€ttas av Maddie, och hĂ€r fĂ„r lĂ€saren helheten uppklarad för sig; författaren knyter samman trĂ„dar som man inte ens visste var lösa. Det var under den hĂ€r delen som jag verkligen började intressera mig för boken. Innan hade jag varit smĂ„tt skeptisk till sĂ€ttet att berĂ€tta pĂ„, och jag tyckte inte att jag fattade nĂ„gonting. Kort sagt: det Ă€r ingen actionspĂ€ckad bok, och den Ă€r ganska komplicerad och det krĂ€ver en del av lĂ€saren om man ska hĂ€nga med. Men om du ger den din tid och uppmĂ€rksamhet sĂ„ kommer du mĂ€rka att du har svĂ„rt att slita dig fram emot slutet. Vill Ă€ven applĂ„dera tvĂ„ saker till: Handlingens ovĂ€ntade infall i slutet som fick mig att snyfta lite. (Det finns  inget som en gammal hederlig chockerande plot twist.) Och bokens tvĂ„ kvinnliga huvudkaraktĂ€rer. Vi behöver fler böcker som den hĂ€r, med tvĂ„ fullkomligt badass unga kvinnor som visar att en “stark kvinnlig karaktĂ€r” inte nödvĂ€ndigtvis mĂ„ste betyda en rysk spion i catsuit som kan slĂ„ ner en bunt mĂ€n OCH gĂ„ i klackar OCH hacka en databas samtidigt som hon slĂ€nger ur sig sarkastiska kommentarer. Faktiskt sĂ„ Ă€r det ganska ovanligt med sĂ„na personer. Vi behöver kvinnliga karaktĂ€rer som Ă€r MÄNNISKOR. Och det fĂ„r vi i den hĂ€r boken. StĂ„ende ovationer till Elizabeth Wein.

Betyg: 5/5