Bokrecensioner:Lisa Jewell: Flickorna i parken

Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
LĂ€st format: Ljudbok
UpplÀsare: Gunilla Leining
GoodReads medelbetyg: 3.61
Boktipset förvÀntat betyg: 2.7
Betyg: 3

Handling Pip och Grace flyttar efter en olycklig hĂ€ndelse i deras hus med sin mamma till en lĂ€genhet som ligger precis intill en pittoresk park i London. En oas i storstadsbullret, dĂ€r barnen tryggt kan leka dĂ„ mammorna hinner fixa med vardagsbestyren i lugn och ro. Flickornas mamma Claire lĂ€r kĂ€nna de intressanta paret Leo och Adele och den excentriska Cecilia, som alla bor i husen runt parken. Pip och Grace lĂ€r kĂ€nna deras barn och blir vĂ€nner med dem. Men Ă€r de trygga dĂ€r? Vad Ă€r det egentligen som hĂ€nt tidigare i parken? Och till slut hittas en trettonĂ„ring flicka medvetslös i ett av de mörkare hörnen av parken. Vem Ă€r ansvarig? Har det nĂ„got med det förgĂ„ngna att göra? Recension Jag lĂ€ste tidigare FĂ„gelburen av Lisa Jewell. Hon skriver spĂ€nnande familjedraman med komplicerade historier. En mörk hemlighet kommer till liv med vĂ€lskrivna och trovĂ€rdiga karaktĂ€rer. Precis som den tidigare boken Ă€r Flickorna i parken en underhĂ„llande bok. Boken handlar om komplicerade kĂ€nslor och förhĂ„llanden bĂ„de mellan tonĂ„ringar och vuxna. Utredningarna och pratet om vem som var i nĂ€rheten dĂ„ det hĂ€nde utgör en stor del av boken. De flesta i grannskapet har kĂ€nnt varandra nĂ€stan hela sina liv. Vem av dem Ă€r den skummaste? Vem har utfört det ofattbara? NĂ„got som dessutom har hĂ€nt förut i samma park. Det Ă€r skrĂ€mmande att tĂ€nka sig att en mur runt en park mitt i en storstad kan ge en sĂ„dan falsk trygghet. Att förĂ€ldrarna litar pĂ„ att barnen kan leka tryggt dĂ€r utan uppsikt. Blir barnen förvildade av en sĂ„dan frihet? DĂ„ de kan springa runt i stora gĂ€ng? Eller Ă€r hotet alltid utifrĂ„n? UpplĂ€saren Gunilla lĂ€ser lugnt och med passande stĂ€mma till den hĂ€r typen av bok.