Bokrecensioner:Glitter, glamour och djupaste armod

Titel: När kalla nätter plågar mig med minnen av hur det var
Författare: Jessica Andersson och Lena Katarina Swanberg
Antal sidor: 224
Genre: Biografi

Den här boken plockade jag åt mig från en låda i en busskur. Ja, det är faktiskt sant. I den lilla pyttebyn i Bohuslän där vi tillbringar några veckor varje sommar har man inrättat ett litet bibliotek. I en busskur! Hugade spekulanter kan välja och vraka och lämna sina egna utlästa böcker i utbyte. En mycket bra idé, inte minst ur miljöhänseende.

Hur som helst, Jessica Andersson skrev för några år sen en bok om sin uppväxt och hur den har färgat även hennes vuxna liv. Till sin hjälp har hon haft Lena Katarina Swanberg som gjort det till sin lilla nisch att skriva biografier åt folk som egentligen inte skriver. Swanbergs skicklighet är uppenbarligen stor eftersom hennes del i boken är totalt osynlig och det framstår faktiskt som helt och hållet Jessicas bok.

När kalla nätter plågar mig… är en ganska sorglig bok. Jessicas trasiga bakgrund med missbrukande föräldrar och våld genomsyrar hela hennes personlighet och framtida handlingar. Hennes sårade småflicksjag lyser igenom i alla val hon gör. Samtidigt finns det en distans i det hon skriver; jag lär inte riktigt känna vare sig Jessica, hennes mamma eller syskon. Alla karaktärer blir ett resultat av sina handlingar och deras riktiga personligheter förblir höljda i dunkel. En del av förklaringen kan nog vara det faktum att Jessica själv har förträngt mycket (enligt vad hon själv skriver) och därför blir också personporträtten halva. Eftersom det saknas pusselbitar blir det också något förvirrat här och var; i vilket fosterhem hände vad och mammans missbrukande män flyter ihop till en enda sörja.

Nu låter jag otroligt negativ MEN faktum är att det här är en viktig bok. Jessica Andersson visar att det GÅR att komma vidare i livet trots att ens början var vedervärdig. Ja, det kommer att sätta sina spår men det går att påverka vem man vill vara och vad man vill göra! Således är det här en angelägen bok, inte den bästa jag läst men ändå viktig.

Betyg: 3/5

Inlägg senast uppdaterat: 14 februari, 2022