Bokrecensioner:En sekund i taget av Sofia Nordin

Titel: En sekund i taget
Författare: Sofia Nordin
Genre: Drama, ungdomsbok
Antal sidor: 246
Utgiven: 2013
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för förhandsexemplaret!)

Jag flyr, springer nerför trapporna fast det inte finns nÄgon som skulle kunna jaga mig.SÄ inleds denna svenska dystopi. Det Àr inte ofta man lÀser svenska dystopier, sÄ jag nappade pÄ den hÀr direkt. Men för att vara petig undrar jag om den verkligen kallas dystopi?
Wikipedia sĂ€ger sĂ„ hĂ€r:En dystopi (Ă€ven kallad anti-utopi eller kackotopi[1]) Ă€r en negativ samhĂ€llsvision. Tja
? En dystopi förknippar jag med en överdrivet stark stat som tagit över allt. Men struntsamma. I denna svenska dystopi har alla mĂ€nniskor dött i en mystisk feber och Hedvig (13 Ă„r gammal om jag inte minns fel) verkar vara den enda överlevande. Hon kan vĂ€lja mellan att ge upp eller överleva. Hon vĂ€ljer att överleva.Enkelt beskrivet Ă€r det vad den handlar om. Ganska simpelt, men det mĂ„ste vara vĂ€ldigt svĂ„rt att skriva! SjĂ€lv skulle jag aldrig vĂ„ga mig in i arbetet att fĂ„ Hedvigs kĂ€nslor att verka trovĂ€rdiga, men jag tycker att Sofia Nordin lyckas bra med det, nĂ„got jag kĂ€nner igen frĂ„n hennes tidigare bok Det hĂ€nder nu. Jag kan bara tala för mig sjĂ€lv, men jag kan indentifiera mig mycket med Hedvigs tankar och kĂ€nslor och jag gillar hur hon utvecklas som karaktĂ€r.StĂ€mningen Ă€r bra rĂ€tt igenom, scenerna Ă€r beskrivna med perfekta ord.Om jag ska klaga pĂ„ nĂ„got Ă€r det kanske slutet. Jag ska inte spoila, men jag tycker det var för öppet. Det kĂ€ndes lite som om det skulle komma en uppföljare, men det Ă€r inte planerat vad jag har hört. Boken knyts inte samman ordentligt, vilket stör mig.SprĂ„ket Ă€r lite för tungt. Det gör inte boken till en klockren blandvĂ€ndare, jĂ€mför till exempel med Katarina von Bredow. Det Ă€r inte sĂ„ att orden Ă€r för svĂ„ra för att boken ska klassas som ungdomsbok, men jag finner inte riktigt det dĂ€r perfekta flytet.

Betyg: 4/5