Bokrecensioner:Carlstensveckan av Johanna Schreiber

Genre: Ungdom, kÀrlek
Antal sidor: 208
Utgiven: 2013
Förlag: Walhströms (tack för recex)

Ebba har lĂ€ngtat hela Ă„ret och nu Ă€r hon Ă€ntligen hĂ€r, pĂ„ Marstrand och  seglarlĂ€gret Carlstensveckan, tillsammans med bĂ€stisarna Nova och  Carro.  Carlstensveckan har ett legendariskt rykte och Ebba ser fram emot en  vecka av tuff segling, sköna mĂ€nniskor och pirrigt hĂ„ngel. Snygga killar  rĂ„der det inte brist pĂ„ och Ebba fĂ„r snart svĂ„rt att vĂ€lja mellan söta  Pontus och galna Johan. Men allt Ă€r inte sol och glĂ€dje. Novas och Ebbas  vĂ€nskap sĂ€tts pĂ„ prov och Ebba tvingas konfrontera  sin bĂ€sta kompis och  sina egna kĂ€nslor.

NĂ€r jag sĂ„g att den hĂ€r boken skulle komma blev jag genast vĂ€ldigt  förtjust och minnen frĂ„n “bokslukarĂ„ldern” vĂ€cktes till liv. Boken riktar sig  nog till folk som Ă€r nĂ„got yngre Ă€n mig, men Ă€ndĂ„ kan jag inte lĂ„ta bli att  Ă€lska kĂ€nslan av att hĂ„lla i en riktig bladvĂ€ndare och bara lĂ€sa, lĂ€sa, lĂ€sa. Faktiskt sĂ„ strĂ€cklĂ€ste jag hela boken pĂ„ en kvĂ€ll. Handlingen Ă€r vĂ€ldigt medryckande och speglar vĂ€l en tonĂ„rings liv; ena stunden Ă€r allting sĂ„ bra sĂ„ man bara vill skrika av lycka, och sedan sĂ„ svĂ€nger det innan man ens hinner reagera. Dramatiken Ă€r tĂ€t i den hĂ€r boken, men pĂ„ en rimlig nivĂ„. LĂ€gerkĂ€nslan binder ihop allting vĂ€ldigt bra och det kĂ€nns nĂ€stan som att man Ă€r en av deltagarna. Boken tenderar ibland att bli vĂ€ldigt “tjejig” och stereotyp, fast det stör mig inte direkt. Tjejerna kollar direkt in killarna och har svĂ„rt att vĂ€lja mellan dem eftersom de nĂ€stan Ă€r en förvĂ€ntning att man ska bli ihop med nĂ„gon pĂ„ lĂ€gret, men jag uppfattar Ă€ndĂ„ att budskapet Ă€r att man ska vara med dem man tycker om och kan vara sig sjĂ€lv med. Ung eller gammal spelar ingen roll, Ă€re du ute efter mysig stĂ€cklĂ€sning och sommarkĂ€nsla sĂ„ Ă€r det hĂ€r rĂ€tt bok!

Betyg: 4/5