Bokrecensioner:Blind Sight av Meg Howrey

Titel: Blind Sight
Författare: Meg Howrey Àr frÄn början en klassiskt skolad dansös som har turnerat över hela USA. Först pÄ senare tid har hon tagit upp skrivandet och har numera tvÄ utgivna böcker.
Genre: Drama, ungdomsbok

Det var ett tag sedan jag lĂ€ste en engelsk bok, sĂ„ jag tĂ€nkte att det var dags nu. Den hĂ€r lade jag mĂ€rke till pĂ„ biblioteket pĂ„ grund av dess fina omslag. Boken handlar om 17-Ă„riga Luke, som har bott hela livet tillsammans med sin mamma, sin mormor och sina systrar utan att kĂ€nna sin pappa. Men sĂ„ helt plötsligt blir han kontaktad av sin pappa som visar sig vara en vĂ€lkĂ€nd Hollywood-skĂ„dis. Luke blir inbjuden till att spendera sommaren hos sin pappa i Los Angeles. Det blir en sommar full av hĂ€ndelser, avslöjanden och kĂ€nslostormar. Men nĂ€r han vĂ€l kommer hem igen, vĂ€ntar en mycket större överraskning...

Som sagt valde jag den hĂ€r boken nĂ€stan enbart pĂ„ grund av omslaget (hehe) sĂ„ jag hade inte sĂ€rskilt höga förhoppningar, sĂ€rskilt som författaren inte var nĂ„gon “riktig” författare. Dessutom lĂ„ter vĂ€l handlingen inte sĂ€rskilt unik eller spĂ€nnande nĂ€r man lĂ€ser den sĂ„dĂ€r rakt upp och ned. Men jag bestĂ€mde mig för att ge den en chans.  Jag hade trott att det skulle handla ganska mycket om Luke och hans pappa, hur de i början hade en knepig relation, till att de till slut skulle lyckas forma ett kĂ€rleksfullt far-och-son-förhĂ„llande. Jag hade helt fel. Luke och hans pappa har det visserligen lite stelt i början, men de blir ganska goda vĂ€nner ganska snabbt och i frĂ„n ungefĂ€r mitten av boken Ă€r det uppenbart att de Ă€lskar varandra. Men handlingen fokuserar pĂ„ andra saker, som det mĂ€rkliga livet som Hollywood-skĂ„dis och Lukes smĂ„ kĂ€rleksaffĂ€rer. Ett sidospĂ„r i boken Ă€r att Luke har börjat skriva pĂ„ sina college-uppsatser. Varje kapitel inleds med en uppsats, vilket ger en trevlig variation i lĂ€sandet.  Kort sagt tycker jag att det hĂ€r Ă€r en mycket fin bok. Utan att författaren nĂ€mner det alltför mycket med ord, sĂ„ mĂ€rker man hur Luke och hans pappa kommer nĂ€rmare varandra och vilken fin relation de har. BĂ„de Luke och Mark (pappan) Ă€r realistiska karaktĂ€rer som man lĂ€tt sympatiserar med. Jag Ă€lskar Ă€ven Lukes tvĂ„ systrar, som beskrivs vĂ€ldigt lite men som man Ă€ndĂ„ fĂ„r en mycket klar bild av. SprĂ„ket Ă€r avslappnat och lĂ€tt att förstĂ„.Sedan var det vĂ€l det hĂ€r med “cliffhangern” i slutet
 det Ă€r visserligen uppiggande, det gör sĂ„ att man blir lite alert pĂ„ slutet av en ganska avspĂ€nd bok. Men för att vara Ă€rlig tycker jag nĂ€stan att det hade gĂ„tt bra utan. Det Ă€r en sĂ„dan fin berĂ€ttelse, och jag ser ingen anledning att “förstöra” den pĂ„ det sĂ€ttet. Vill du lĂ€sa en lugn, enkel men Ă€ndĂ„ underhĂ„llande bok pĂ„ engelska sĂ„ skulle jag lĂ€tt rekommendera den hĂ€r!

Betyg: 4/5. Avdraget blir för slutet. Men jag kan ÀndÄ ge den en stark rekommendation.