Bokrecensioner:Bläckhjärta av

Originaltitel: Tintenherz
Författare: är 54 år och kommer från Dorsten i Tyskland
Genre: Fantasy

Handling:Meggie är elva år och bor tillsammans med sin pappa Mortimer (förkortat Mo) som jobbar som bokbindare. Böcker är också hans stora intresse, något Meggie har ärvt. Vad hon inte vet är att Mo har en alldeles speciell förmåga – han kan nämligen locka fram saker ur böcker endast genom sin röst. När Mo tio år tidigare läste ut två mordbrännare och en eldsprutare ur en bok försvann Meggies mamma – in i boken. Efter att det hände svor Mo på att aldrig läsa högt igen, och att Meggie aldrig skulle få veta sanningen.  Det får hon inte heller, inte förrän en främling dyker upp hemma hos henne och Mo – en främling som kallar sig Sotfinger, har en mård med horn i sin ryggsäck och sprutar eld bättre en någon annan. Han berättar allt för Meggie – och snart är både hon och Mo inblandade i äventyr som skulle passat bättre i en saga.

Jag har tänkt läsa Bläckhjärta länge, men det har aldrig riktigt blivit av. Men under sommaren har man ju mer tid, och jag gick och lånade den på biblioteket.

Jag tycker verkligen att Bläckhjärta är värd att läsa. Handlingen är unik och verkar noggrant planerad, varje karaktär har sin plats och verkar genomtänkt. Den känns verklighetstrogen, mer verklighetstrogen än någon annan fantasy jag någonsin läst. Det har författaren verkligen lyckats med! De små illustrationerna, gjorda av författaren, är också uppskattade!

Dock skulle jag rekommendera boken till tjejer och killar kanske lite yngre än mig. Annars hittar jag inget att klaga på; Bläckhjärta är att rekommendera!

Betyg: 4/5