Bokrecensioner: Wallflower

Det Ă€r alltid lika roligt att fĂ„ lĂ€sa om en favoritbok pĂ„ svenska. FörstĂ„elsen ökar och jag kan nu lĂ€gga mĂ€rke till alla de smĂ„ detaljerna och sprĂ„kvariationerna som annars kan vara lĂ€tta att missa nĂ€r jag lĂ€ser den engelska utgĂ„van. The Perks of Being a Wallflower som den heter pĂ„ engelska Ă€r en av förra Ă„rets mest hyllade böcker. Den kom faktiskt ut för första gĂ„ngen redan 1999 men fĂ€ngslade tusentals nya lĂ€sare förra Ă„ret nĂ€r boken gavs ut i ny utgĂ„va och dessutom blev film med bland annat Emma Watson i en av huvudrollerna. Den svenska översĂ€ttningen Ă€r bara ett par veckor gammal och kommer nog göra att boken sprider sig till allt fler ungdomar i Sverige ocksĂ„.

Det Ă€r en fantastisk historia bestĂ„ende av brev skrivna av Charlie som precis börjat high school. Man vet inte vem han skriver till och breven handlar om precis allt i hans liv.  Om hans familj, vĂ€nner, upplevelser och allmĂ€nna funderingar. Charlie Ă€r en vĂ€ldigt speciell person som inte deltar sĂ„ mycket i det som hĂ€nder utan istĂ€llet iakttar och funderar mycket. Han Ă€r en wallflower. Innan high school har han aldrig haft nĂ„gra nĂ€ra vĂ€nner, men mötet med Sam och Patrick och deras vĂ€nner gör att han för första gĂ„ngen fĂ„r trĂ€da in i det verkliga livet och faktiskt delta. Även om det inte hĂ€nder sĂ„ mycket i boken sĂ„ Ă€r det omöjligt att sluta lĂ€sa. Att vara inne i Charlies vardagsliv och vara en del av hans förvandling frĂ„n vĂ€ldigt ensam till nĂ„gon i ett kompisgĂ€ng Ă€r bĂ„de spĂ€nnande och vĂ€ldigt fint.

För ett tag sedan skrev jag och Elin om generationsromaner och det kÀnns som att detta skulle kunna bli en i framtiden. Charlies tidlösa tankar och samtidigt de smÄ inslagen av hur det Àr att vara ung pÄ 90-talet gör att boken kÀnns som en modern klassiker.

Skrivet av Hanna Kategorier: BoktipsHannas favoriterIdentitetVĂ€nskap