Bokrecensioner: Vampyrdagböckerna!

Vampire diaries är vampyrdagböckerna jag lever för, det skrev jag i min recension av första volymen. Men nu är Vampire Diaries snarare en serie som jag både hatar och älskar. Jag tycker det är jobbigt att boken skiljer sig så från TV-serien, inte bara i karaktärerna utan också i handlingen, där det knappt går att hitta några likheter. Men samtidigt är de så spännande!

Andra volymen: Vreden och Återkomsten, var helt omöjlig att släppa. Elena dras fortfarande mellan Salvatore bröderna Stefan och Damon, men redan i bokens början händer något fruktansvärt som vänder upp och ner på hela Elenas liv. Därefter börjar mystiska saker hända i det lilla samhället Fall’s Church. En ond kraft hotar Elenas vänner och familj, och det blir hennes uppgift att bekämpa den mystiska “kraften”.

Jag försöker irritera mig på språket, för det är inte bra, men jag har sett värre. Jag försöker hitta andra briser i historien men till slut ger jag upp. För historien är så otroligt bra och framförallt spännande. Det går inte att släppa den. Den är så fruktansvärt lik Twilight, så lik att det nästan är pinsamt (för Meyer). Men jag kan säga att Vampire Diaries innehåller lite mer, Twilight är på något sätt fattig på händelser. Vampire Diaries är en längre serie och mycket mer händelserik. Jag kan helt enkelt inte få nog.

Till våren kommer en annan vampyrserie ut av L.J. Smith på svenska. Den så kallade Night World serien handlar om 16-åriga Poppy som är döende i cancer. Hennes bästa vän James vet att det finns en chans för Poppy att överleva. James är nämligen en vampyr, och han skulle kunna förvandla Poppy till en…

Inlägg senast uppdaterat: 17 februari, 2022