Bokrecensioner: Ur askan av Leigh Bardugo

Originalets titel: Ruin and Rising
Författare: Leigh Bardugo
Antal sidor: 368
Serie: Grisha-trilogin #3
Förlag: Gilla böcker
Du kan lÀsa mer om boken / köpa den hÀr: Adlibris, Bokus eller CDON

”Kanske var kĂ€rleken en vidskepelse, en bön vi bad för att hĂ„lla sanningen om vĂ„r ensamhet pĂ„ avstĂ„nd. Jag lutade huvudet bakĂ„t. StjĂ€rnorna sĂ„g ut att vara sĂ„ nĂ€ra varandra, nĂ€r avstĂ„ndet i verkligheten var mĂ„nga miljoner kilometer. NĂ€r allt kom omkring var kĂ€rleken kanske bara en lĂ€ngtan efter nĂ„got ofattbart strĂ„lande som för alltid skulle vara utom rĂ€ckhĂ„ll.”

Handling (tagen frÄn Goodreads): SkuggmÀstaren har intagit huvudstaden och styr Racka frÄn en tron av mörker. Alina och Mal gömmer sig i underjorden. Snart börjar jakten pÄ Morozovas tredje frÀmjare, eldfÄgeln. Den Àr Rackas enda hopp om rÀddning, men att anvÀnda den skulle kunna kosta Alina allt. Men har hon nÄgot val?

Lite babbel frĂ„n mig: Jag Ă€r vĂ€ldigt sent ute med att recensera den hĂ€r boken. Jag lĂ€ste ut Ur askan i början av sommaren, i slutet av juni tror jag, och nu Ă€r vi redan inne i september. Vad som Ă€r Ă€nnu vĂ€rre Ă€r att jag inte ens satte mig ner och skrev ner mina tankar kring boken precis efter att jag lĂ€st ut den pĂ„ Goodreads, som jag brukar göra. AlltsĂ„ skriver jag den hĂ€r recensionen tvĂ„ mĂ„nader efter att jag lĂ€st boken med inte mer att gĂ„ pĂ„ Ă€n ett par fjuttiga anteckningar och, typ, min magkĂ€nsla. Inte sĂ„dĂ€r vidare proffesionellt direkt, sĂ„ ni fĂ„r ta hela recensionen med en nypa salt. För jag ville Ă€ndĂ„ skriva den – bara skriva nĂ„got. Även om det Ă€r kort och vagt och kanske inte jĂ€ttebra, för Ur askan Ă€r trotts allt den avslutande delen i Grisha-trilogin, som har kommit att bli en av mina favoritserier. Lite vill jag ocksĂ„ skriva den för att nu har jag skjutit upp det sĂ„ lĂ€nge att jag bara skulle bli sur pĂ„ mig sjĂ€lv om jag inte faktiskt tog tag i det. SĂ„ hĂ€r Ă€r den, min försenade och otydliga recension av Ur askan:

Vad tycker jag: Leigh Bardugo Àr en riktigt duktig författare. Jag tycker om hennes sÀtt att skriva och jag tycker om hur hon bygger upp vÀrldar och karaktÀrer. Som sagt sÄ Àlskar jag Grisha-trilogin, och pÄ mÄnga sÀtt Àr jag ocksÄ nöjd med Ur askan. Jag Àr nöjd med hur allt fick ett ordentligt avslut och hur hela historien knöts samman. Det kÀnns verkligen som om serien Àr fÀrdig nu, som om man kan lÀmna den bakom sig för att konflikterna som drivit serien framÄt blev lösta. Det kÀnns bra.

Men, av nĂ„gon annan anledning sĂ„ kĂ€nner jag mig pĂ„ samma gĂ„ng lite besviken pĂ„ Ur askan. Personligen kan jag till och med tycka att den faktiskt Ă€r den sĂ€msta boken i hela trilogin, och vad som nĂ€stan Ă€r Ă€nnu vĂ€rre Ă€r att jag inte riktigt kan sĂ€tta fingret pĂ„ varför. Det Ă€r nĂ„got med hur berĂ€ttelsen framskrider denna gĂ„ng som inte kĂ€nns riktigt rĂ€tt. Nog var boken spĂ€nnande, och nog fanns det en del ovĂ€ntade tvister och liknande – men boken gav mig ibland ocksĂ„ en gnagande kĂ€nsla av att inte riktigt vara helt rĂ€tt. Ibland kunde det bara kĂ€nnas som om Bardugo slĂ€ngde in lite hĂ€ndelser hĂ€r och dĂ€r för att fylla boken med action, nĂ€r det egentligen inte behövdes. Det blev pĂ„ nĂ„got sĂ€tt för mycket. För mycket drama och lite för mĂ„nga tvister sĂ„hĂ€r i sista skredet av berĂ€ttelsen.

Jag Ă€r hur som helst jĂ€tteglad att jag lĂ€ste Ur askan. Jag tycker verkligen att de som lĂ€st de första delarna i serien ska lĂ€sa Ă€ven denna, för som sagt Ă€r den ett bra avslut. BerĂ€ttelsen knyts jĂ€ttevĂ€l samman, vĂ€ver ihop historien och svarar pĂ„ de konflikter som lĂ€mnats öppna sedan bok ett, pĂ„ ett vĂ€ldigt vĂ€lgjort sĂ€tt. Det Ă€r bara det att enligt mig kunde boken som helhet varit bĂ€ttre – men jag Ă€r Ă€ndĂ„ nöjd.

BerÀtta gÀrna om era tankar kring Grisha-trilogin i kommentarerna!
Kram
Kimberly