Bokrecensioner: Unearthly av Cynthia Hand

Författare: Cynthia Hand
Antal sidor: 435
Serie: Unearthly #1
Förlag: Harper Teen
Du kan lÀsa mer om boken / köpa den hÀr: Adlibris, Bokus eller CDON

In the beginning, there’s a boy standing in the trees . . . .

Handling (frĂ„n Goodreads): Clara Gardner has recently learned that she’s part angel. Having angel blood run through her veins not only makes her smarter, stronger, and faster than humans (a word, she realizes, that no longer applies to her), but it means she has a purpose, something she was put on this earth to do. Figuring out what that is, though, isn’t easy.
Her visions of a raging forest fire and an alluring stranger lead her to a new school in a new town. When she meets Christian, who turns out to be the boy of her dreams (literally), everything seems to fall into place and out of place at the same time. Because there’s another guy, Tucker, who appeals to Clara’s less angelic side.
As Clara tries to find her way in a world she no longer understands, she encounters unseen dangers and choices she never thought she’d have to make between honesty and deceit, love and duty, good and evil. When the fire from her vision finally ignites, will Clara be ready to face her destiny?

Vad tycker jag? Under tiden jag lÀste Unearthly kÀnde jag mig ibland lite otÄlig och okoncentrerad. TyvÀrr har jag lite svÄrt att avgöra om de har att göra med yttra faktorer, eller om det faktiskt var boken i sig sjÀlv. För Unearthly var definitivt inte en dÄlig bok! Den var spÀnnande, hade ett antal vÀndningar som var (Ätminstone för mig) ovÀntade och höll för det mesta temopt uppe.
Jag kan erkĂ€nna att historien ocksĂ„ pĂ„ sĂ€tt och vis kĂ€nns lite uttjatad. Åter en historia on fallna Ă€nglar och krig emellan de goda och onda Ă€nglarna. DĂ€r finns ocksĂ„ kĂ€rlekstriangeln, omgivningen som Ă€r ovetande om det mystiska som föregĂ„r precis framför deras ögon, och sjĂ€lvklart ocksĂ„ vĂ€nnerna som börjar misstĂ€nka nĂ„got pĂ„ gott och ont. Och sjĂ€lvklart mystiken om hela den hĂ€r vĂ€rlden och de övernaturliga karaktĂ€rerna, deras motiv och bakgrund.
ÄndĂ„ gillade jag den hĂ€r boken. De flesta karaktĂ€rerna gick hem, och Ă€ven om jag inte Ă€r jĂ€ttemycket för triangeldrama sĂ„ funkade det i den hĂ€r berĂ€ttelsen (dessutom kĂ€nns det som om det fanns nĂ„got av en twist i det – eller sĂ„ var det bara jag som hade vĂ€ldigt svĂ„rt att förutse vad som skulle hĂ€nda hehe). Hela Ă€ngelgrejen förklarats ocksĂ„ bra, Ă€ven om en hel del frĂ„getecken Ă„terstĂ„r i slutet av boken, men sĂ„ Ă€r det hĂ€r ju ocksĂ„ en serie.
Som sagt, en bra bok och Àven om Unearthly inte direkt stÄr ut inom sin genrea Àr den ÀndÄ spÀnnande och en lÀtt bok att krypa upp med för ett Àventyr. NÄgot jag Àven gillade var huvudpersonens sarkastiska och ibland humoristiska kommentarer. De kÀndes vÀldigt Àkta och gjorde det mycket enklare att relatera till boken. Dessutom drog de in lite humor i historien vilket verkligen uppskattades.
Allt som allt Àr Unearthly en bra bok Àven om den inte Àr fantastisk. VÀl skriven, spÀnnande historia (om Àn med ett lite aning uttjatat tema). Definitivt lÀsvÀrd om man gillar paranormala kÀrlekshistorier och Ànglar. Kan tÀnka mig att det hÀr Àr en bok som gÄr hem hos personer som gillar Fallen (Àven om första Fallen-boken nog var en aning bÀttre), eller typ Twilight? SjÀlv kommer jag i alla fall försöka fÄ tag pÄ uppföljaren snart!

Betyg: 6,5 av 10

Har du sjÀlv lÀst Unearthly fÄr du gÀrna dela med dig om vad du tyckte om boken. Eller om du lÀst nÄgon annan spÀnnande bok med paranormalt tema?

Kram