Bokrecensioner: Tredje principen av Anna Jakobsson Lund

Serie: Systemet
Förlag: Annorlunda förlag
Du kan lÀsa mer om boken / köpa den hÀr: Adlibris eller Bokus

”Ingenstans i Systemet kan du bara lĂ„ta dig uppslukas av mörkret. NĂ„gon vet alltid. Det Ă€r alltid nĂ„gon som ser.”

Handling (tagen frÄn Goodreads): Ava Àr rebell. Hon kan styra andra mÀnniskors tankar, en anvÀndbar förmÄga i en motstÄndsrörelse som rustar för krig.

Levi slutade tro pÄ kampen nÀr den tog hans förÀldrar. Nu försöker han bara överleva. HÄlla sig undan och kontrollera vansinnet som kÀnns som om det ska drÀnka honom.

En natt blir Levis syster gripen. För att rÀdda henne tvingas han bryta ett gammalt löfte, ta kontakt med folk han inte vill ha med att göra. Ava fÄr order att hjÀlpa honom och de ger sig av tillsammans. Hon sÀger att de mÄste lita pÄ rebellerna. Men kan de verkligen det?

Omdöme: LÄt mig börja med att sÀga att jag ville Àlska den hÀr boken. Det ville jag verkligen. Praktiskt taget varenda bokblogg jag lÀst som recenserat boken har lovprisat Systemet-trilogi. Knappt ett ont ord har jag lÀst, och jag betvivlar inte för en sekund att Anna Jakobsson Lund förtjÀnar allt beröm som hon fÄtt. Hon Àr en duktig författare, och det hÀr Àr en bra bok, men personligen kan jag inte med gott samvete ansluta mig till skaran som höjer Tredje principen till skyarna, för sanningen Àr den att boken helt enkelt inte gick hela vÀgen hem hos mig.

Att konceptet Ă€r fantastiskt, det Ă€r det ingen frĂ„ga om. För det första: SVENSK DYSTOPI. Jag vill ju dansa omkring bara av att skriva orden. Det Ă€r ganska fantastiskt Ă€ndĂ„, och Anna gör det sĂ„ himla bra. Hur hon vĂ€ver in vĂ„rt samhĂ€lle idag i den möjliga framtid hon mĂ„lar upp Ă€r bara otroligt. Alla referenserna till det svenska samhĂ€llet och vĂ„r kultur var guld vĂ€rda. Som nĂ€r Levi, Ava och Leymah stöter pĂ„ ett gammalt IKEA varuhus. Eller nĂ€r Levi flippar sin gamla peng dĂ€r Estelle Ă€r ingraverat. Jag började hoppa upp och ned i sĂ€tet varje gĂ„ng, för det kĂ€nns sĂ„ speciellt. Som en liten hemlighet som bara vi som bott eller just nu bor i Sverige fĂ„r ta del av. Det Ă€r sĂ€llan man stöter pĂ„ det i dystopiska romaner – framförallt för att det skrivs vĂ€ldigt fĂ„ svenska dystopier. DĂ€rför vill jag hylla Anna Jakobsson Lund för att hon vĂ„gar. För att hon tar konceptet och fĂ„r det att verka sĂ„ sjĂ€lvklart att Ă€nnu fler efter henne kanske ocksĂ„ kommer vĂ„ga.

Tredje principen Ă€r en intressant bok. Jag lĂ€ste med spĂ€nnings och ville stĂ€ndigt veta mer om vĂ€rlden Levi och Ava mĂ„lar upp, för nog Ă€r den fascinerande. SĂ„ fascinerande att jag inte fick nog, och det var nog lite det som var problemet ocksĂ„. I slutendan tycker jag att vi fick veta alldeles förlita om denna enastĂ„ende och komplexa vĂ€rlds. Jag förstĂ„r att det kanske lite Ă€r det som Ă€r meningen med första boken i en serie, att ge oss delar av pusslet, men inte allihopa. Att lĂ€mna tillrĂ€ckligt mĂ„nga hĂ„l för att de ska finnas pusselbitar att hitta i de resterande böckerna ocksĂ„, sĂ„ att bilden inte blir hel förens i slutet. Trotts det tycket jag vi fick för fĂ„ bitar för att ens förstĂ„ den hĂ€r första delen helt ut. Det var delar av historien jag kĂ€nde att jag inte riktigt förstod för att vi inte fick veta tillrĂ€ckligt mycket om vĂ€rlden den utspelar sig i, vilket Ă€r synd. Jag kĂ€nner ofta sĂ„ hĂ€r med olika typer med dystopiska berĂ€ttelser – att man vill veta allt om det nya samhĂ€llet man hamnar i, men det slutar med att man blir besviken eftersom man endast fĂ„r se smĂ„ glimtar av hur allt fungerar. Kanske Ă€r det bara jag som Ă€r petig, kanske Ă€r det en av genrens stora brister, men jag hade helt enkelt bara önskat mig mer av Tredje principen.

NĂ„got annat som inte gick hela vĂ€gen hem för mig var kemin mellan huvudkaraktĂ€rerna. Jag vet att sĂ„ mĂ„nga andra Ă€lskat dem, och jag tyckte ocksĂ„ om dem, men genom stora delar av berĂ€ttelsen kĂ€ndes det inte som om jag fick nĂ„gon kontakt med dem. Kanske Ă€r det för att sĂ„ mycket fortfarande Ă€r dolt, för att vi fortfarande bara fĂ„tt lĂ€ra kĂ€nna dem pĂ„ ytan – men det Ă€r just sĂ„ det kĂ€nns. Ytligt. Deras resa Ă€r spĂ€nnande, men jag kĂ€nner inget speciellt för karaktĂ€rerna i sig. Levi, Ava och Leymah sticker inte ut sĂ„ vĂ€ldans mycket. Och visst bildar de en fin grupp, men jag saknar lite mer dynamik. Lite mer insider-skĂ€mt eller vad som helst som hade gjort att de kĂ€ndes mer levande. Å andra sidan, sakerna de gĂ„r igenom Ă€r alla tunga och seriösa, och att de alla Ă€r lite tysta och fokuserade och inte direkt skĂ€mtar Ă€r helt förstĂ„elig. Men Ă€ndĂ„, jag hade gĂ€rna lĂ€rt kĂ€nna dem mer. Sen tvivlar jag inte en sekund pĂ„ att det Ă€r nĂ„got som kommer i komma i följande böcker i serien, sĂ„ kanske Ă€r det inte en jĂ€ttestor grej egentligen, men det gjorde att boken bleknade lite i mina ögon.

Sammanfattning: Tredje principen blev en besvikelse, troligtvis pÄgrund av den stora hype som uppstÄtt kring boken vilken drev mig att ha litet för höga förvÀntningar. Men trotts att det fanns ett par saker som gjorde att boken personligen inte riktigt blev en fulltrÀff, Àr det fortfarande en vÀldigt bra bok som kÀnns ny och Àr bÄde spÀnnande och intressant. Anna Jakobsson Lund har lyckas vÀl med Tredje principen och Àven om den inte var helt perfekt för mig Àr den definitivt lÀsvÀrd.

Vad tycker ni sjÀlva om Systemet-trilogin? Hur Àr uppföljarna? Dela med er i kommentarerna!

Kram, Kimberly