Bokrecensioner: Torsdagsbarn

Historiens berÀttare Àr flickan Harper. Hon vÀxer upp pÄ den australienska landsbygden pÄ 30-talet. Hennes familj har det illa stÀllt redan innan den svÄra depressionen, de lever i ett ruckel och pappan mÄste fÄnga kaniner för att de ska fÄ mat för dagen. Samma dag som femte barnet kommer till vÀrden börjar lillebroden Tin att grÀva tunnlar. Under Ären som gÄr blir Tin alltmer förvildad och börjar leva i sina tunnlar, lÄngt bort frÄn familjen och svÄrigheterna. Men ovan jord kÀmpar fortfarnade resten av familjen för att överleva och livet blir allt hÄrdare.

Som Sonya Hartnett skriver Ă€r hennes böcker inte ytliga och konventionella. Hennes Ă€mnen Ă€r ofta svĂ„ra och vĂ€ldigt hemska, men hon Ă€r en skicklig författare och hennes böcker Ă€r upplevelser man lĂ€ngtar efter. I “Torsdagsbarn” skildrar hon en familjs hĂ„rda öde, skrivet ur ett lyckligt ovetande barns perspektiv fĂ„r hon fram barnens utsatthet och ensamhet pĂ„ ett skrĂ€mmande vis. Det Ă€r ett tema som Ă„terkommer i mĂ„nga av hennes böcker och hon lyckas fĂ„ med omgivningens pĂ„verkan pĂ„ ett sĂ€tt fĂ„ ungdomsförfattare lyckas med.

Om man nu kan sĂ€ga att Hartnett Ă€r en ungdomsförfattare. Hennes böcker platsar inte i nĂ„got fack, hennes karaktĂ€rer kan vara allt frĂ„n smĂ„ barn till gifta vuxna och Ă€mnena som sagt hemska och viktiga. “Torsdagsbarn” kan lika vĂ€l lĂ€sas av vuxna som av barn. Jag lĂ„nade ut “FjĂ€ril” till en vuxen tjej och hon tyckte att Hartnets stil pĂ„minde mycket om Joyce Carol Oates och dĂ€r kan jag hĂ„lla med. “Torsdagsbarn” Ă€r till och med bĂ€ttre Ă€n flera av Joyce Carol Oats ungdomsböcker. Men jag vill inte heller skrĂ€mma bort alla ni andra ungdomar frĂ„n att lĂ€sa “Torsdagsbarn”, sagt med Hartnetts ord Ă€r detta en bok för “unga intelligenta ensamvargar.” En benĂ€mning jag gillar starkt.
Skrivet av Elin
Kategorier: 14+, Elins Favoriter, Hemskt, Viktigt