Bokrecensioner: Tips till er fantasyslukande mellanstadieelever

Odd och frost jÀttarna var en bok som jag och Klara fick chansen att lÀsa under vÄr praktik pÄ Bonnier Carlsen. Den passar framförallt de lite yngre, men författaren Àr ju Neil Gaiman och enligt mig Àr hans böcker grymma oavsett vilken Älder han skriver för.

En dag beger sig den norska vikingapojken Odd ut pÄ ett Àventyr i skogen. DÀr fÄr han syn pÄ tre besynnerliga djur. En björn, en örn och en rÀv, som alla tre kan tala! De tre djuren visar sig vara gudarna Oden, Tor och Loke som blivit förvandlade till djur och utkastade frÄn AsgÄrd. I AsgÄrd hÀrjar nu forstjÀttarna och en tung kyla har lagt sig över hela norden. Odd och de tre djuren ger sig ut pÄ en farlig resa för att bekÀmpa jÀttarna och rÀdda deras folk frÄn evig vinter.

Boken om Odd liknar en gammal klassisk saga och den passar vÀldigt bra för höglÀsning. Boken Àr fylld med fina illustrationer, som enligt mig, gör boken mer levande. SjÀlva historien Àr mycket spÀnnande men samtidigt charmig och underhÄllande. Asagudar i djurskepnader, elaka frostjÀttar och en tolvÄrig haltande hjÀlte. Att Gaiman inte saknar humor och en enorm fantasi Àr ett som Àr sÀkert. Nu kommer boken inte ut förrÀn i Januari nÀsta Är, annars hade detta varit mitt största julklappstips för mellanstadieelever. Men till er fantasyslukande killar och tjejer kan jag tillsvidare sÀga: Neil Gaiman Àr ett namn att lÀgga pÄ minnet!
Skrivet av Elin
Kategorier: 14-, Fantasy