Bokrecensioner: Reckless

Efter sin fars försvinnande hittar Jacob Reckless en spegel som leder honom in i en annan vÀrld. Snart tillbringar han mer tid i den andra vÀrlden Àn i sin egen. Men i vÀrlden lurar Goylerna. Varelserna som frÄn början varit mÀnniskor vars hud förstenats och tankar helt glömt bort sitt gamla jag. En Goyl kan man bara bli om man blir riven av en Goyls klor, och det Àr precis detta som hÀnder med Jacobs bor Will nÀr han en dag följt efter Jacob in i spegelvÀrlden. Jacob mÄste hitta ett sÀtt som hÀver förvandlingen annars kommer Will bli en förstenad varelse fylld av ondska och grymhet. Jacob beger sig tillsammans med sin bror och flickan RÀv ut pÄ en farofylld resa för att hitta ett botemedel. Men stenen vÀxer

Àr sagodrottningen. Jag Àlskade BlÀckserien och jag tycker mycket mycket om Reckless. Till min förvÄning var Reckless mycket mörkare och hemskare Àn BlÀckböckerna, men det passade ihop med historien. Precis som i BlÀckböckerna hÀmtar Funke inspiration frÄn andra sagor. I BlÀckhjÀrta var sjÀlva boken nyckeln in i den andra vÀrlden. I Reckless finns detaljer frÄn gamla sagor (bröderna Grimms har jag förstÄtt) med. Som Törnrosa, fast som i SpegelvÀrlden aldrig blev uppvÀckt av sin prins och sakta dog i sin egen dvala. Mörkt och hemskt som sagt.

För att höja spÀnningen Ànnu mer var varje nytt kapitel illustrerat med en scen frÄn boken. Jag sÄg för varje sida fram emot nÀsta kapitel sÄ att jag kunde fÄ se nÀsta illustration, har alltid Àlskat sagoaktiga illustrationer och det hÀr var inget undantag. Reckless Àr Ànnu en sagovÀrld av , full av magiska vÀsen, magiska föremÄl, faror och Àventyr. Det kan inte blir mycket bÀttre Àn sÄ!
Skrivet av Elin
Kategorier: 14+, Fantasy, Magi, Sagor, övernaturligt